zaterdag 11 juni 2011

Alles kan ook stil gebeuren.

Deze morgenvroeg stonden m'n moeder en ik al om half negen aan te schuiven aan een oud schooltje in de buurt.  Er was een uitverkoop van oude schoolspullen en daar kom ik graag mijn bed voor uit.  Alles ging razendsnel de deur uit, maar deze kaart kon ik op de kop tikken.



Het is een oudere kaart van Europa met geweldig schoon kleuren, meteen ook de reden waarom ik ze heb gekocht.

Nu moet ik zeggen dat ik heel slecht ben in aardrijkskunde, maar daar staan daar dingen op waar ik nog nooit van gehoord heb. Zoals dit hier:
Iemand? 

Ook van 'het nauw' weet ik niks.  Bij ons noemt dat gewoon  't Kanaal.

Ik zal hier dus de komende tijd weer heel wat gaan bijleren en ik mag mezelf ook gelukkig prijzen dat de kaart, voor zo'n grote smos als ik, ook afwaschbaar is.


Vlak voordat we het voor bekeken hielden, zag m'n moeder dit lief lijstje hangen.  Hier thuis is al meermaals gezegd dat 'Opgeruimd staat netjes' hoogstwaarschijnlijk haar grafspreuk zal worden en als u weet dat borstel en blik haar beste vrienden zijn, begrijpt u dat we dit niet konden laten liggen.


Eenmaal thuis kwam dan de aangename verrassing dat er meerdere, een stuk of 40, van die leuke spreuken in de lijst zaten.






En dan nog even dit:  de opmerkzame lezer had het waarschijnlijk al door, maar vanaf nu zal het hier in't Vlaamsch te doen zijn.  
Toen ik pas begon met bloggen waren het merendeel van de blogs die ik kende in het Engels.  Pas later kwam ik ook hier, hier, hier of hier terecht en ontdekte ik een hele Nederlandstalige bloggemeenschap.
Nu is er wel één ding waar ik u voor moet waarschuwen: 

Mijn naam is 'De Zuster Van' en ik kan NIET spellen.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als spellingscontrole, maar spijtig genoeg haalt die er geen dt-fouten uit. En die, dames & heren, maak ik veel. Heel veel.
Dus aan alle taalpuristen (en ik ben er al een aantal tegengekomen hier in Blogland!) probeer u in te houden, ik doe het heus niet expres.

21 opmerkingen:

  1. Schoon! En ik moet toegeven: ik kan geen Engels. En hoewel ik om jouw schrijfsels te lezen graag de moeite deed, dit is een kleine zucht van verlichting. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het schoon dat je op voorhand iedereen waarschuwt voor je dt-fouten. Dat is alvast een schone plakker voor op de kleine wonde. Want stiekem lees ik ook niet graag dt-fouten (dat was een traditie van moeder op dochter, denk ik).
    En ik beken meteen dat het voorbije jaar meer en meer dt-fouten in mijn teksten sluipen. Dus het is u allemaal bij voorbaat al vergeven.

    Vlaamsch dat leest toch ook een beetje gemakkelijker. Blijkbaar spoort mij dat al meteen wat sneller aan tot een reactie. Voila, sé.

    Den TEEMS in plaats van Thames vind ik ook wel geslaagd. Logica boven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, mooie vondsten! Hier is binnenkort ook zo'n schoolspullen-verkoop, ik wil ook zo'n mooie grote kaart :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh mooi zeg, dat zijn nogal vondsten!

    Waar Oesjt en Oert ligt, liggen nu Kazachstan, Turkmenistan, Iran en Azerbeidzjan (en ook de deelrepublieken van Rusland: Dagestan en Kalmukkië). Komt die kennis toch ooit nog van pas :)

    Leuk dat je nu in het Nederlands gaat bloggen, ik vind dat veel gezelliger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O zalig die kaart! En lol voor "ik ben niet bang voor water"!
    Ik kocht bij ons op de schoolrommelmarkt (zie mijn blog voor een deel van mijn buit) ook zo'n kleine kader met oa: "ik ben mijn tong de baas!" (nogal toepasselijk op mij), "Vergeet moeder niet" en "Tijd is kostbaar"
    Zooo schoon hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah, jij bent naar Berlaar-Heikant geweest! :-) 't Is ook in me opgekomen, maar alleen met de twee kindjes zag ik dat niet zitten. Leuke vondsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Tess: Hoe komt het dat jij zo'n dingen weet? Ik hoop dat jij geografie studeert, anders voel ik mij wel echt heel dom...
    @ An: Ja, dat klopt! Het is in zo'n boeredorpkes dat je moet zijn om nog zo'n schatten te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik lees hier Berlaar-Heikant ... Ik geloof dat ik daar in 't centrum een mooie nieuwe school zie staan altijd (de oude wordt misschien gesloopt). Ik had met plezier mee vroeg opgestaan voor dat lijstje met al die spreuken. Knap, je moet zo af en toe maar eens een andere spreuk posten, ik wil die ook graag zien ;-)
    Misschien moet ik ze in de school van onze kinderen ook eens aanmoedigen een rommelmarkt te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooh, wat een vondsten. De kleuren van die kaart zijn zo wow!
    Bij ons op school liggen er in de stockageruimte zeker 100 oude wandkaarten biologie en aardrijkskunde. Zonde toch dat dat daar zo ligt te verkommeren. Ik ga eens informeren of ze daar nog iets van plan mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt heel schoon! Jammer genoeg bestaat de school van mijn kindjes nog maar 10 jaar, anders ...

    En dat van die dt-fouten, dat overkomt mij vaak, ik zoek soms zelfs andere omschrijvingen om een bepaald werkwoord te vermijden. Ik zal die van u dus waarschijnlijk niet eens zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inderdaad, Vlaams spoort blijkbaar wat sneller aan tot een reactie :)
    Leuke aanwinsten, ik vind die kaart echt fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ The Sister Of: Ik studeer Vertaler Tolk Frans Russisch en ik ben op erasmus geweest naar Siberië, dus ik ben wat meer geïnteresseerd in dat deel van de wereld. Dus daardoor en door al die vreselijke cursussen Russische geschiedenis. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Awel, dat klinkt al een pak dichterbij! Geen paniek voor de foutjes, ik lees daar meestal overheen (ook over die van mezelf).
    Ik ben stiekem heel jaloers op de spreuken! Moest je er willen wisselen tegen iets, geef dan maar een seintje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige aanwinsten en ik ben blij dat ik niet de enige d-t-verwarderaar ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. tof, dan ben ik niet meer de enige die soms een -dt fout maakt
    Haha... blijf gezond, speel buiten!!! wat ne lacher

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben ook niet bang van water ;-) Leuke vondsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goed gedaan! Als juf in wording vind ik die spreuken echt wel hilarisch, heerlijk.
    Als je wil maak ik je graag ende gaarne eens een allereenvoudigst en meestoverzichtelijk dt spellingoverzicht om in je geheugen te griffelen ;)
    Stuur me maar een mailtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oja in het vlaamsch bloggen is zoveel gemakkelijker, ik ben ook ooit-langgeleden- in het engels begonnen, god weet eigenlijk waarom...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. oh, gelukkig ben je niet de enige...maar ik ben er ook zo een!Dus blog gewoon verder, ik zie het toch niet. Love your work:)

    BeantwoordenVerwijderen