zondag 18 september 2011

Ik recykleer.

Toen ik hoorde van het 'ik recykleer'project van Boomie was ik meteen enthousiast en plaatste dan ook onmiddellijk de button op m'n blog.  Dit verplichtte me dan wel om er daadwerkelijk aan mee te doen, anders zou het  een beetje belachelijk overkomen: wel de button, maar geen inspanning.
In m'n reader passeerde deze week al verschillende recyklage-projecten, maar het was deze die me inspireerde om in gang te schieten. Het was weeral een tijdje geleden dat ik nog een tas maakte (en dat is het liefste dat ik ineen naai) en bij het zien van Eloleo's creatie begonnen m'n handen te jeuken.
Dus op zaterdagvoormiddag trok ik naar de kringwinkel in Heist-op-den-Berg en Herselt en schafte mij daar wat recyklagemateriaal aan.



Ik heb nog even overwogen om dit geval mee te nemen, maar heb het maar wijselijk laten hangen. Een Project Runway-catastrofe wou ik toch wel vermijden.


Zoals ik al zei, is het een tas geworden.  De buitenkant bestaat uit binnenstebuiten jeansstof en een stuk geruite stof van het rokje. Van de riem gebruikte ik de twee grote metalen ringen.


Het hengsel hangt vast met de twee metalen haakjes en stukjes nepleder van de bruine handtas.  Ook een van de ritsen is binnenin gebruikt voor een extra tasje in de voering. Zoals ik al vermelde, was ik enorm geïnspireerd door dit exemplaar en het idee van twee tassen in één leek me wel leuk.

Als je de ruiten stof naar boven vouwt en het onderste hengsel naar boven plooit dan krijg je een ietsje groter exemplaar. De donkerblauwe stof is de voering van het rokje.

Het was een hele uitdaging om ervoor te zorgen dat de stof  zo rendabel mogelijk werd gebruikt. Van de geruite- en voeringstof blijft amper iets over en ook de jeansstof is niet meer de moeite om nog iets van te maken. Van het handtasje blijven de lelijke plastieken hengsels over en nog een stukje nepleder dat zo stug is dat alles de vuilbak in gaat.  De twee ritsen, waarvan één dubbel, ga ik zeker nog gebruiken in volgende projecten.


Het was een erg leuk project om aan te beginnen en in de toekomst ga ik zeker nog recykleren. Ik deed het al eerder, hoewel ik meestal gewoon tweedehands stoffen gebruik i.p.v. daadwerkelijke kledingstukken. Maar dat komt bijna op hetzelfde neer hé. 


Dus die button, die gaat blijven staan denk ik.

17 opmerkingen:

  1. Supermooi exemplaar! Ik ben 't meest fan van de versie met de ruitjes zichtbaar. En heel veel respect dat je dat zomaar zonder een patroon in mekaar flanst! Ik wist trouwens niet dat er in Herselt een Kringwinkel was? De moeite?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Herselt? da's ook nieuw voor mij - moet ik dan ook ns gaan zien! Ik vind het een prachtige tas en ben zwaar fan van die zichtbare ruitjes! Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee om ook nog even naar de kringloop te gaan, zo kan je extra materialen recyclen. Je hebt me op een idee gebracht. Mooie tas heb je gerecycleerd, wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Kring in Heist-op-den Berg is geweldig, spijtig (of gelukkig) genoeg wat ver om vaak te bezoeken.
    Ik ben het meeste fan van de grote versie, maar de kleine is ook heel schoon!
    En verder: ik (hartje) Tim Gunn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! Heel knap gedaan. Tutorial?
    Katrijn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, seg, niet allemaal naar Herselt komen, hé. Dan ben ik mijn favoriete winkel kwijt. Ofwel moogde wel allemaal komen, maar dan moete hier een zjat koffie komen drinken terwijl ge uw buit toont.
    Geweldige tas. Dat ge daar zo maar opkomt. Amai!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie tas(sen)!
    Goed idee om de jeansstof eens binnenstebuiten te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai! Wat een creatief talent ben jij!
    Prachtige tas! Ik zou ze direct willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lap sèg, dat is echt een ferme "wauw"!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik dacht eerst: amai, twee tassen uit dàt materiaal?? Maar nu blijkt dat je de rand hebt omgeplooit, vind ik het nog altijd knap! Het lijkt alsof je twee verschillende tassen hebt (goed voor de afwisseling) en helemaal gerecycleerd... tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is prachtig! Nooit geweten dat ruitjes zo mooi konden zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hihi
    heb dat trouwkleed ook zien hangen...
    tja, alles komt terug in de mode, als je maar lang genoeg wacht... Bij dit kleed heb ik zo mijn twijfels :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel mooi gedaan! Je zou zweren dat het zo uit de winkel komt!

    BeantwoordenVerwijderen