woensdag 16 november 2011

Gerief.



Af en toe krijg ik een vraag over het materiaal waar ik mee werk.  De naaimachine kon je hier al zien en hieronder vind je een aantal van m'n favoriete dingen om mee te werken.



1/ Een goede snijmat is heel belangrijk voor wanneer je met een rolmes werkt.

2/ Onontbeerlijk als je zelf patronen tekent.

3/ Lijkt me logisch.

4/ Hoort bij de snijmat. Wanneer je van plan bent er een te kopen, kies voor de grote versie.  
Veel handiger.

5/ Een goede schaar kost veel, ik denk dat ik meer dan €50 betaalde (voor de rode), maar is zijn geld meer dan waard.  De andere schaar is een papierschaar die ik heb laten slijpen en deze knipt nu ook door stof.  Ik raad echt aan om af en toe je schaar te laten slijpen.  
Gelijk een warm mes door boter zeg ik u.

6/ Van levensbelang.  Ooit zat dat doosje vol, maar ik heb de vervelende gewoonte om ze allemaal kwijt te spelen.  Denk sokken in de droogkast.

7/ M'n favoriet!  Ik heb deze Kai-schaar nog niet zolang, maar kan mezelf voor de kop slaan dat ik ze nooit eerder heb aangeschaft.  SUPER HANDIG ding.

8/ Om patroondelen op hun plaats te houden of om plooien aan te drukken.

9/ Deze aangeklede baksteen was een oefening op school en dient nu als extra gewicht. (zie hierboven)

10/ Om af te tekenen op stof.  Meestal van de Hema.

11/ Om de binnenkant van't naaimachien proper te maken.

12/ Om patronen over te zetten op stof met kalkeerpapier.

13/ Ik gebruik textiellijm om moeilijk te spelden stukken eerst vast te lijmen en ze zo nadien makkelijker te kunnen stikken.  De geur neem ik er maar bij.

14/ Om spelden makkelijker op te rapen.  Wordt hier duidelijk te weinig gebruikt, zie #6.

15/ Wanneer knippen moeilijk is, gaat een breekmes even goed door stof.

16/ Ik teken op voorhand weinig punten af op de stof en dan is zo'n klein zoommaatje heel handig om stukken die al onder de naaimachine liggen, af te meten.

17/  Dit is heel handig wanneer je niveauverschillen hebt tijdens het naaien en de naaivoet niet stabiel op de ondergrond rust.  Hierdoor kan de draadspanning niet optimaal zijn of de machine steken over slaan. Door er bv; een stukje leder mee onder te steken wordt het verschil overbrugt en blijven de steken mooi.  Ik heb hier een paar maanden geleden een plastieken dingetje voor gekocht bij de naaimachinewinkel en ik weet dat het nog steeds in een handtas zit, maar ik weet alleen niet in de welke.  Wat niet erg is, het leder werkt even goed.

18/  Lijkt me ook logisch.  Wel oppassen met Vlieseline.


19/ Meestal teken ik alles af met een stift en anders gebruik ik krijt.  Het echte oude kleermakerskrijt tekent wel veel beter af dan het nieuwe spul van bij de Veritas, vind ik.


Naaiseut dat ik ben, ben ik benieuwd waar jullie graag mee werken.  Zijn er handige apparaatjes die ik nog niet ken?  Dingen die super belangrijk zijn  in het naaikot van elke wannabe seamstress? Een nummer 20 om aan m'n lijstje toe te voegen?

Ik hoor het graag!

22 opmerkingen:

  1. Wat een leuke blog!

    Dat is een goed vervolg op mijn ontboezemingen over mijn creatieve voorraad! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De tip over het stukje leder vind ik geweldig, een simpele en geniale oplossing. Dat wordt een nieuw onderdeel in mijn naaidoos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goede tips, bedankt! Nog een vraagje van mijn kant: welk formaat O-ringen gebruik jij voor die geweldige Tatanne bag? Ik wil er graag een maken en ga daarvoor de ringen bestellen. Kan niet wachten om eraan te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit tip van het leer lijkt mij erg handig, die kende ik nog niet, in mijn naaidoos zitten bijna de zelfde spulletjes, zou zo gauw niets kunnen verzinnen. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor de tip van het stukje leer. Een machine die steken overslaat, kan echt ergerlijk zijn!
    Ik heb ook een tip: i.p.v. kleermakerskrijt kun je ook stukje zeep gebruiken. Ik hou de restjes van zeep uit de keuken en de badkamer bij. Door het gebruik hebben die de vorm van kleermakerskrijt gekregen met een scherpe rand waarmee je op stof kunt tekenen. Krijt gaat niet altijd gemakkelijk van je stof af, zeep wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een super tip met het leer ! Blijkbaar ben ik niet de enige ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik heb dus de kleine roller, want bij de ava hadden ze de grote niet! Mijn snijmat is ook aan de kleine kant, jammer genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah, daarom lukt hier niks, ik heb nog niet de helft van uw materiaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt. Is ineens handig voor mijn kerst - verlanglijstje. Hopelijk komt het dan allemaal met een handleiding (naaien voor dummies).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. handig lijstje, dat draadjesknippertje lijkt me ook handig! wat ik zelf ook uuuberhandig vind is mijn biaisbandmaker, maar dat is niet eentje die standaard persee in je doos moet zitten... maar wel handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Welke kopieer papier gebruik jij? Dat wat ik had gekocht werkte voor geen meter, na zo veel keer te proberen zat er bijna een gat in het papier en er stond nog steeds niets op de stof,... Wat ik nog onmisbaar vind is een kartelschaar, zo handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Lelieswereld: Ik heb kopieerpapier voor patronen van Prym. De blauwe en rode versie werkt heel goed vind ik. Er zit ook wit bij, maar dat gaat bijlange niet zo goed. Je kan ook echt carbonpapier gebruiken, gaat supergoed, maar dat veegt heel hard en maakt vlekken. Wat natuurlijk niet de bedoeling is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. CreaCuties zei het al, maar ik bevestig het toch nog maar eens: een biaisbandmakertje, echt een leuk dingetje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. een tornmesje natuurlijk!

    Met krijt ben ik gestopt. Ik heb nu wel zo'n vulpotloodachtig ding met krijtachtige vulling en dat vind ik handiger, maar het wordt ook zelden gebruikt. Ik teken de naadwaarde bij op het patroon en snij dan langs de rand met het rolmes (het handigste gerief ooit). Overtekenen overbodig op die manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha, wat een super idee..ik zie idd. materialen die ik helemaal niet gebruik maar ook super tip, die met dat leer..super, echt waar!Maar lach niet.Tip van mij..Ik gebruik een computer en scanner. Een tekenprogramma coreldraw 10. Daarbij kan ik mijn tekeningen,ontwerpen uitvergroten en naar wens uitprinten..dus die patroonroller gebruik ik al jaren niet meer. Ik werk het uit op patroonpapier dmv overtrekken. En die gewichten wat jij gebruikt..daarvoor pak ik wat in de buurt staat. Van een glas tot boek..groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O naaiseut of niet, ik vind dit hier allemaal heel interessant :)

    Ik heb zelf ook het zoommaatje, maar eigenlijk nog niet veel gebruikt.
    Ik heb dit weekend wel de papierplakband ontdekt, om proper dwars over een naad te kunnen stikken. Anders krult de ene helft altijd op onder de machine (ze moet over een verdikking). Maar misschien gebruik jij daarvoor je lederen lapje (die snap ik nog niet helemaal)?

    Het leuke aan papierplakband is: gewoon opplakken, alles blijft op z'n plaats, dan overstikken en dan de plakband wegscheuren. Heel gemakkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt voor je berichtje!

    Gerief wordt in Nederland eigenlijk weinig gebruikt. Tenminste in de regio waar ik woon. In Twente gebruiken ze daar weer heel andere woorden voor... Vind het wel een woord dat heel leuk klinkt. Je kunt er alle kanten mee uit ;)

    En die naaimachine is inderdaad een droom... Heb 'm nu bijna een jaar en ben nog steeds helemaal in de wolken...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb één keer zo'n rolmes gebruikt en sneed me in mijn hand. Bloed op de stof. Dus betwijfel ik of zo'n ding wel voor mij is, hoe slecht ik dan ook ben met de schaar... Echt, knippen vind ik het allermoeilijkste aan een naaiproject!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk om te lezen! Ik kan zelf niet zonder tornmesje (ik heb er wel 4, maar ik ben er vaak één kwijt) en i.p.v. een scheerkwast gebruik ik een make-upkwast, die steel is wat dunner en langer waardoor je overal nét iets makkelijker bij kan...
    Groetjes, Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk onderwerp dit.
    In mijn naaidoos ligt een rol paarse schilderstape(van de action) die ik gebruik om op de naaimachine te plakken om een gelijke afstand te naaien.
    Niet naar de naald kijken maar de stof mooi langs tape laten gaan.
    zonet nog gebruikt om een t-shirt te zomen met een tweelingnaald.
    Deze paarse tape is makkelijk te verwijderen zonder lijmresten achter te laten.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Toffe site
    In plaats van kleermakerskrijt kan je ook een dun zeeprestje gebruiken. Ruikt nog goed bovendien.
    Groetjes,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen