zaterdag 10 maart 2012

Queste.

Toen ik vorige week in de Kringloopwinkel was, was dat eigenlijk niet om stofjes te kopen, maar was ik op zoek naar een nieuw te stofferen stoeltje voor school.
Meteen bij het binnenkomen al zag ik de perfecte stoeltjes waar ik naar op zoek was, maar al snel kwam te de teleurstelling.

Ze waren niet te koop.  
Ze stonden te wachten om verkocht te worden op, oh horror, 'de retrodag'.  
Ugh!
Hoe graag ik ook naar kringloopwinkels ga, op retrodag zien ze mij daar niet.  Zeker niet na het zien van dit hier.

Maar ja, die stoeltjes wou ik toch wel heel graag hebben, dus troonde ik vanmorgen tegen half tien richting Heist-op-den-Berg om daar aan te sluiten bij een lange rij wachtenden.  Na twee minuten gingen de deuren open en kwam de minder schone kant van een aantal mensen naar boven.
Aangezien ik pertinent weiger om mee te doen aan zo'n opdringerig gedrag, was ik al redelijk laat bij de leuke spullen.  Een volle minuut(!) na openingstijd was al zeker de helft van de meubels verkocht.

De stoeltjes die ik op het oog had, hadden natuurlijk ook al een nieuwe thuis gevonden, maar toch kon ik nog twee anderen op de kop tikken.

Een geweldig rond ding met 'flosjkes',


een super leuk projectje om mij op school mee bezig te houden.



En een uiterst comfortabel zeteltje op wielen dat smeekt om een nieuw fel gekleurd stofje.


Na tien minuten winkelen heb ik mij daar rap uit te voeten gemaakt en was ook mijn vooroordeel dat de retrodag te mijden is, bevestigt.

Ik begrijp dat zo'n dag voor de Kringwinkels misschien een groot succes is, maar mij kan het absoluut niet bekoren.  Veel leuke dingen worden een jaar lang bijgehouden om dan alles in één dag te verkopen.  Wat spijtig is, want zo gaat het hele gevoel van een uniek stuk te vinden tijdens de rest van het jaar wel grotendeels verloren.

Mij zien ze er in ieder geval tijdens retrodagen nooit meer terug.

(Ik viel trouwens toch compleet uit te toon tussen al dat 'hip' volk)

15 opmerkingen:

  1. Alé, seg, is dat echt dat ze de schoon dingen houden voor zo'n dagen? Vroeg me altijd af welke gelukzakken scoren in de krinkel ...

    Toevallig schoon witte retro bloempotten gezien op pootjes? Ben al even van plan daar binnen te springen op zoek naar eentje maar het is er nog niet van gekomen ...

    Waar geef jij eigenlijk les?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn ook één keer geweest, waren er vrij vroeg maar inderdaad, op de meeste dingen hing al een kaartje "verkocht". Bovendien had ik de indruk dat ze daar veel meer vroegen dan anders in de winkel. Voor ons was het ook eens maar nooit weer.
    Ben zeer benieuwd hoe ze gaan worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ilse, nu overschat je me toch hoor! Ik geef geen les, maar volg les. Ik zit nu in m'n vierde jaar meubelstofferen aan de avondschool in Berchem. Super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Groot gelijk. En toch ben ik ook geweest, maar pas later op de dag en in aangenaam gezelschap. Het enige dat ik gescoord heb zijn twee LP's.

    "Ik begrijp dat zo'n dag voor de Kringwinkels misschien een groot succes is, maar mij kan het absoluut niet bekoren. Veel leuke dingen worden een jaar lang bijgehouden om dan alles in één dag te verkopen. Wat spijtig is, want zo gaat het hele gevoel van een uniek stuk te vinden tijdens de rest van het jaar wel grotendeels verloren." Alsof je me de voorbije week hebt afgeluisterd. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben vorig jaar eens geweest (dit jaar niet, want dit jaar koop ik niets - of toch zo weinig mogelijk), maar zo pas tegen sluitingstijd, dan is het veilig ;-)
    Ik verschiet er eigenlijk wel van dat daar zoveel volk op afkomt, nu ja, toch in Genk... En 't is inderdaad wel heel jammer dat de mooiste spullen worden opgestapeld om dan allemaal te verkopen op één dag...

    Je hebt alleszins mooie zeteltjes gescoord - die op wieltjes ziet er geweldig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. OMG, dat eerste filmpje. Echt? Freaky!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch nog schitterende zeteltjes gevonden! Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helemaal mee eens. De fun van kringloop is toch dat je er nog echte ontdekkingen kan doen, het wow-gevoel van 'ha dat heb ik toch maar als eerste gezien' is zo helemaal weg. Ik heb nog enkele schitterende zeteltjes op de kop kunnen tikken vroeger, maar als wat naar retro riekt er uitgeselecteerd wordt, is er niets meer aan. Tsja, hopelijk zijn ze die retrodagen zelf ook wel eens beu! Toch een leuke buit...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Same here! Mij zien ze op retrodag ook niet in de kringwinkel... Veel te veel volk, drummen, enz... En ik deel je mening dat het eigenlijk helemaal niet fair is om alle leuke spullen op te sparen! Regelmatig eens binnenspringen en dan af en toe iets super vinden, er is toch niks leuker? Maar je stoeltjes zijn wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De rommelmarkt dan misschien een proberen? Geen idee wat daar tegenwoordig nog te vinden is ...

    Wow, jij wordt meubelstoffeerder. Lijkt me super!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O help, dat eerste filmpje is niet te doen! Ik ga altijd naar de retrobeurs in Gent. Mijn voornemen is altijd om vroeg te gaan, maar daar komt altijd iets tussen, en nu ik dit gezien heb ben ik daar precies niet kwaad om!
    Het is inderdaad wel wat stom dat ze die spulletjes het hele jaar bijhouden, maar ik vind het eigenlijk ook wel leuk om al dat moois bij elkaar te zien staan. In de namiddag is het ook een stuk rustiger en kan je toch nog fijne koopjes doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ugh, wat jammer hè dat dat zo moet. De kringwinkels hier in de grote stad hebben daardoor zelden wat bijzonders. Het is 'te hip' geworden. Dus nu ga ik vaak op de fiets naar wat kleinere dorpen. Maar jammer is het!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ha die bureaustoel heb ik ook ooit gekocht
    op een niet retrodag in de kringwinkel voor 10 euro

    toen stonden er veel zelfs dus retro was er nogal af

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Belachelijk hé, heel dat retrobeurs gebeuren. Ik ben het zelfs een beetje beu aan het worden, die retro-hype. Ook al die mensen die er handeltjes van maken en alle leuke meubeltjes goedkoop opkopen om ze aan overdreven prijzen door te verkopen... Zo is de pret er echt af.

    Het is toch veel leuker om toevallig een stuk te vinden (zonder er doelbewust naar op zoek te gaan), iets met een verhaal... Ik ga echt niet gaan lopen of vechten om dan toch maar dat meubeltje te hebben. Hoe mooi het ook is. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hahaha wat een verhaal... Wat vreselijk zo'n dag!! Ik vermijd dat soort dagen dus ook, maar bij jou was het zeker de moeite waard! Jammer dat nou net 'dat ene' stoeltje al verkocht was... maarja.
    Maar je hebt gelijk dat soms de minder schone kanten van mensen naar boven komen bij dit soort dagen, vreselijk!!
    Succes met je project!!
    Liefs Juliette

    BeantwoordenVerwijderen