zaterdag 1 september 2012

Schoon van ver, maar ver van schoon.

Ik heb hier al een tijdje een prachtig fluwelen stofje liggen om een klein tasje van te maken.  Maar aangezien dat ik er niet al te veel van heb moet ik er dus voorzichtig mee omspringen.  Eerst dan maar een test-tas maken.

yellow velvet clutch

Op het eerste zicht valt dat goed mee.

yellow velvet clutch, flower lining

Het is gemaakt van een Kringloop-fluweeltje met een blauw-witte bloemenvoering en kan zowel als schoudertas

yellow velvet clutch

of als 'clutch' gedragen worden.

yellow velvet clutch

Op het tweede zicht valt het echter niet zo goed mee.  
De rits zit er schots en scheef in.

yellow velvet clutch

De plooien zijn niet overal gelijk en zitten op plaatsen waar er geen moeten zitten.  Om nog maar van alle loszittende draadjes te zwijgen.

yellow velvet clutch

Ook de hengels zijn niet wat het moet zijn.  Het fluweel is er niet echt voor geschikt en wat aan de dikke kant.  Met zo'n stel rivetten erin valt het nog mee, want die vele lagen op elkaar stikken ging niet goed komen.

yellow velvet clutch

Nu rest alleen nog de vraag of ik mijn eerste keus stofje ga gebruiken voor hetzelfde tasje te maken of dat ik het over een hele andere boeg moet gooien.  Nog eens even over nadenken dus...

25 opmerkingen:

  1. Oooh, maar ik vind die tas prachtig, zenne, en niet alleen op het eerste zicht! Als je een slachtoffer zoekt om hem/haar te adopteren ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het er hartstikke leuk uitzien. Is het niet het te kritische oog van de maakster dat hier spreekt? ;-) Al kan ik me voorstellen dat als je hier niet helemaal tevreden mee bent en het eerste keus stofje lijkt qua structuur veel op dit lieve gele stofje, dat het dan misschien verstandiger is om een ander patroontje te bedenken. Een heel bijzonder stofje waar je dol op bent verdient natuurlijk een vorm die jou helemaal blij maakt, en niet maar zo zo.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het eigenlijk ook wel een heel mooi sjakoske.En die voering vind ik er zo schoon bij.
    Modelleke is echt heel leuk !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Awel, ik vind 't tasje ook heel schoon geworden, en wie kijkt nu verder dan 't eerste zicht :) (ok, ik weet het, als je naait, dan doe je dat)
    En misschien nog een proefexemplaartje maken? Misschien lukt het de 2de x beter?

    Ik vind 'm alvast heel lief en mooi (zelfs met gebreken, want zeg nu zelf, wie is perfect :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij iets wat je zelf maakt weet je altijd wat er fout gelopen is...maar wij weten dat niet en net zoals mijn voorgangsters vind ik het een leuk tasje...benieuwd naar je besluit...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie eerlijk gezegd niet waar dit tasje niet meezit, maar dat zal dan aan mij liggen zeker ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het een tof model, maar het lijkt op de ene of de andere manier inderdaad geen goed huwelijk met de stof. De plooien en de haren maken het 'te zacht' of zo. Ik zou voor een meer rechtoerechtaanmodel gaan en de riemen en boord niet uit een zachte stof maken, denk ik, maar combineren met iets stevigers.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind de stof net zo leuk. Het geeft idd een zachte toets aan de tas, en ik vind dat zeker niet mis!
    En de plooitjes die niet goed zouden zitten, die zijn niet te zien (toch niet op de foto)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil me bij deze ook kanddaat stellen om hem te adopteren.
    Zo'n zacht stofke, het ziet er super uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zie de stof ook eerder bij een grotere, lossere schoudertas. Maar daarvoor heb je er misschien niet genoeg van?
    En wat de scheve rits betreft... Een vlieselineke erop strijken om de stof op die plaats wat te verstrakken? Dat geeft ook een mooie strakke vouw als je de stof na het stikken overplooit aan de rits.
    Ik vind zo'n stof ook heel mooi voor een colsjaal, zo'n buisje dat je over je hoofd trekt of met een mooie knopenrij kan sluiten. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fluweel vind ik het mooist als het plat wordt verwerkt, met weinig plooien. Dan komt de stof het mooist tot haar recht, vind ik. Dan kun je de hengsels van andere stof maken (of van een riem uit de kringloop) en heb je een practig tasje! Ik maakte ook een tasje van Fluweel en heb de rits eerst aan katoen genaaid in bijna dezelfde kleur, dan naait veel fijner! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zoek zo'n patroontje. Deed je dit uit je hoofd?

    Vind hem mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik vind het niet goed!! ik wacht al meer dan een jaar op een "man-bag", en nog steeds niets ontvangen... :-( common siss!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Reacties
    1. Oh, maar dat moet je niet te veel compassie met hebben :)!
      Het is trouwens de eerste keer dat ik van die 'man-bag' hoor en moest ik die al maken dan is de kans groot dat hij die toch niet zal dragen.

      Verwijderen
  15. Ik vind het modelletje mooi, misschien inderdaad met een wat stijve stof? Ik heb ook eens een clutch van fluweel genaaid naar het Keyka Lou patroon. Naar aanleiding daarvan heb ik besloten niet gauw weer met fluweel te naaien. Wat een bende!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ga je hier een tutorial van maken? Ik vind 'm zo leuk, hier wil ik er ook wel een van (maken)!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind het modelletje wel leuk, maar zou zelf nooit dat soort stof daarvoor gebruiken. Misschien wel nog in combinatie met voldoende katoen... Ik ben alleszins wel benieuwd naar het definitieve exemplaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik wil dit tasje allesinds wel adopteren!!! als je wil swappen... géén probleem!
    vietje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh maar zo'n slecht ineen gestoken stuk durf ik niet ruilen hoor. Die tas verdwijnt hoogstwaarschijnlijk ergens in een donker hoekje.

      Verwijderen
    2. hihi oke dan!
      ik heb wel een oproepje, mss kan jij mij helpen... kijk je even op m'n blogje!

      Verwijderen
  19. Ik wil er ook zo eentje... Superschattig. En zeker met dat stof!

    BeantwoordenVerwijderen