woensdag 7 november 2012

My 'pimped out, cottoned out' bike mobile*

In september kocht ik mezelf na 20 jaar een nieuwe fiets.


In oktober kreeg ik voor mijn verjaardag  van de werkgever een mand voor op de nieuwe fiets.


En in november maakte ik, rarara...een tas voor aan de nieuwe fiets.


Ik wou een eenvoudig tasje om nog wat extra dingen in op te bergen.  Zoals een fluohesje, een regenjas en zeker een pet, want ik heb een hekel aan regen in mijn gezicht. De stof moest zwart zijn, van katoen, iets of wat waterdicht, maar niet geplastificeerd of 'getoilcireerd'.


Na lang zoeken kwam ik er achter dat dat dus niet te vinden is in de schone Kempen en was het tijd voor plan B:  Gewone zwarte en bruine katoen die ik bewerkte met een mengsels van parrafine en bijenwas van bij de plaatste imker.  Herhaaldelijk inwrijven met de gestolde was en dan de haardroger erop zodat het goedje in de stof kan trekken. Makkelijk om te doen, maar wel tijdrovend. Hierdoor werd de stof een pak steviger en waterafstotend.  Ik zeg wel degelijk afstotend want waterdicht is ze niet helemaal. Ik denk niet dat ze, zeg maar een kanaalrat zou aankunnen.


Voor de sluitingen gebruikte ik gespen van het stockhuis en voor de stevigheid werd het tasje gestikt met extra sterk garen.


In het tasje zit ook een hoes voor over de mand. Altijd makkelijk voor wanneer het regent of om ervoor te zorgen dat er geen boodschappen uitvliegen.  Proefondervindelijk weet ik dat gsm's in een fietsmand zo'n hoes wel weten te appreciëren.


Het is een  rechttoe-rechtaan ding. Gewoon een rechthoekig stuk stof met een tunnel ingestikt om de elastiek door te rijgen.


Et voila, ik ben klaar om de herfst te trotseren van op de fiets. 
Bring it on!

33 opmerkingen:

  1. Wauw, een superfiets met supertas en mand. Nu lekker gaan fietsen in de "stille" Kempen. Geniet ervan.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. schoon gedaan :), en dat ziet er een makkelijke fiets uit!

    misschien kan je de tas nog behandelen met dat HG product om het helemaal waterdicht te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar had ik ook aan gedacht, maar was geeft de stof ook ineens wat extra stevigheid die ik er absoluut in wou. Misschien kan ik binnenkort de tas nog eens behandelen met dat HG product.

      Verwijderen
  3. héél ferm gedaan! en het past perfect bij je fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Perfecte match met je fiets! (Want ik keek daarnet alleen maar even naar de prentjes en ik dacht dat je je fiets gewoon zo had gekocht, met tas en al)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw! Die ziet er goed uit! Dat staat ook nog op mijn verlanglijstje, een nieuwe fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waw, wat een uitdaging. Ik heb hier een spuitbus van HG staan om stoffen waterdicht te maken, maar misschien wel niet zo natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waaw, echt helemaal àf jouw fiets!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. WAUW, ik ben serieus onder den indruk (en ook een beetje groen...)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauuw!! Zo'n fiets mét tasje wil ik ook wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amai, ziet er een sterk ros uit met sterk gerief eraan. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi zeg! Zo zou ik ook wel graag rondfietsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amai seg wat een mooie fiets! Ik wist niet dat je van de Kempen was, hoe tof :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schitterend jong. Dat is waarvoor een mens wil kunnen naaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amai jong, dat is gelijk in de winkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is de moeite! Zo'n geweldige fiets en dan die prachtige oplossingen. Ik durf dit niet aan mijn broer zeggen. Hij zou op cadeau-ideeën kunnen komen en zo mooi kan ik het niet denk ik. (Hij heeft juist dezelfde fiets, herenmodel)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig! Zou je de verhouding van je parrafine-bijenwas-mengsel met ons willen delen? Of heb je dat gewoon op goed geluk gemengd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op het internet vond ik een recept met een 90% parrafine en 10% bijenwas ratio, maar ik was te lui om alles af te wegen. Dus heb ik gewoon maar wat bijeen gegooid, ik schat fifty-fifty :)

      Verwijderen
  17. De Kempen zegt ge? Waar? Wie weet zie ik uw blitse fiets eens passeren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goed zeg! Ik heb al van alles opgezocht over waxed canvas, maar jij maakt het gewoon zelf! Stoer, net als je fiets (maar die heb ik ook).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Cool :) Vooral uw mand-overtrekje vind ik leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Onze fietsen lijken kei hard op elkaar! Alleen is de mijne roest-oranje en heb ik enkel een torpedo. En zo'n fietszak ontbreekt er ook. Zot plan om dat zelf te maken, maar ook een zot schoon resultaat, past perfect in de stijl van de fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is in godsnaam een torpedo? Is dat om op kruissnelheid te fietsen?

      Verwijderen
    2. eentje zonder remmen, waar je een achterwaardes trap moet geven om te remmen!

      Verwijderen
  21. WAT een mega coole super stoere fiets! ik ben mega jalours!!! ik ben ook al een tijdje aant zagen om een nieuwe fiets, gelukkig kreeg ik al dé goede fietsstoelen van m'n ouders, nu nog dé fiets! en deze is helemaal... zucht...fiets! (droomt lekker weg...)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Via zoeken op 'canvas fietstas' met Google afbeeldingen kom ik hier terecht. Ik zie dat die al een oude blogpost is maar het mag nog eens worden gezegd: wat een fraaie tas! Als zulke fietstassen in de handel verkrijgbaar waren, het liefst dubbel en lekker groot om boodschappen te doen, zou ik daar een meer dan redelijke prijs voor willen betalen.

    Hans.

    BeantwoordenVerwijderen