woensdag 3 april 2013

Belgische kost.

Donderdagavond lag ik in de zetel mijn beste impressie van 'aangespoelde potvis' ten beste te geven, ondertussen zappend tussen verschillende tv-programma's, toen ik op een gegeven moment bleef hangen bij Café Corsari. Er was juist een item over de mannen van 'Mumford and Sons' en ik zag hoe een Belgische journalist hen probeerde wijs te maken dat een mitraillette, het culinaire summum van ons landje is. 

Nu weten we allemaal dat die vetzakkerij gemakkelijk overtroffen kan worden door lekkerder eten en wie een foto instuurde van een typisch Belgisch gerecht, maakte kans op een gesigneerde canvas van de groep. Een canvas met de print van hun laatste CD-hoes en eentje die ik prachtig vind. De kleuren & de sfeer van die foto en wetende dat die gasten geweldige muziek maken, deden mij wel interesse krijgen.

Toeval wil dat er die avond net kriekskes met ballekes op het menu stonden en na 10 minuten twijfelen (ik lag dan ook wel zalig goed), rolde ik toch maar uit de zetel en dook de ijskast in. Daar stond nog een restje van het avondmaal dat ik vervolgens op mijn schoonste bordje schikte.
Ik haalde mijn beste Photo-copy-talent naar boven (ahum), maakte in het wonderlijke kunstlicht van de keuken een beeld van deze typisch Belgische kost en stuurde dit in.


Blijkbaar vielen de frikadellen in de smaak, want de dag nadien kreeg ik bericht van de CC-redactie dat mijn inzending was weerhouden als de winnaar!


En zo werd hier van de voormiddag mijn prijs aan huis afgeleverd en moet ik er enkel nog een schoon plaatsje voor zoeken. 
Waar krieken met frikadellen al niet goed voor zijn. :)

23 opmerkingen:

  1. Misschien heeft het mooie bordje wel de doorslag gegeven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gij se gelukzak! Hang de heren op een schoon plaatske en geniet van het uitzicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind da gij nu wel voor die mannen ne keer frikandellen met kriekskes moet gaan maken, zodat ze proeven wat er zo lekker aan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo cool! en ik vind dat naadjes en draadjes gelijk heeft :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, geweldig! En lol voor uw eerste zin ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh gij, ik zat daar ook naar te kijken (alleen niet zo'n schoon etensrestjes in mijn frigo); Geniet maar van dit canvas!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh cool! En het is nog een schoon canvas ook. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wauw!
    Ben ik ne slechte Belg als ik nog nooit van een "matraillette" gehoord heb?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk zeg, proficiat! Maar ballekes met krieskes, daar keert iedere West-Vlaming zijn maag van om, vrees ik ;) Hier eten we gehaktballen in tomatensaus met aardappelen en boontjes *njam!* Die mitraillette kende ik ook niet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, maar ballekes in tomatensaus met boontjes is hier ook een favoriet gerecht hoor!

      Verwijderen
  10. Cool! En ik lag even plat met de potviszin. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zalig! Ballekes met krieken is inderdaad veeeeeel Belgischer dan zo'n mitraillette. Ik dacht al "huh" toen ze dat toonden.
    Plezant om te lezen wie uiteindelijk de canvas gewonnen heeft. Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha wat geweldig! Proficiat! En nu heb ik honger :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou een canvas laten maken van de frikadellen om ernaast te hangen. Schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig! Zo'n mitraillette, is dat Belgisch? En die journalist vindt dat het summum van Belgische kost? Arme man... Doe mij ook maar de frikandellen met kriekskes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Grappig, mijn vrienden hier in Brussel zijn altijd ongelofelijk verward als het frikadellenonderwerp bovenkomt. Omdat frikadellen bij Kempenaren hoegenaamd niet hetzelfde hapje oproepen als bij de rest van het land.

    Zij: -"Hoezo, frikandellen? Dat zijn toch zo'n lange worsten van de frituur?"
    Ik: - "Nee, dat?! Dat zijn curryworsten! Ik heb het over frikadellen."
    Zij; - "Curryworsten zitten toch in een broodje, zoals een worstenbroodje. Wat zijn frikadellen dan?"
    Ik: - "Dat zijn keilekkere ronde vleesballetjes!"
    Zij: -"Je bedoelt bouletten?"
    Ik:-"Nee, bouletten zijn groter dan frikadellen."
    Zij: -"Je bedoelt curryworsten?"
    Ik: -" Och.. laat zijn.."

    Als ik dan nog vertel dat die het bést van al samengaan met rijkelijk aangedichte krieken en "bokes met boter". Dan is de verwarring helemaal compleet. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, heel herkenbaar! Ik heb een vriendin die de krieken wel oke vindt, maar die er geen geen boterhammen, maar aardappelen bij eet! En dat vind ik dan weer onbegrijpbaar! :)

      Verwijderen