zondag 29 september 2013

Verloren moeite.

Na bijna twee weken niets gemaakt te hebben, kreeg ik gisteren toch weer zin om achter de naaimachine te kruipen. Ik wou iets maken dat op een namiddag af zou zijn en waarvoor ik al het materiaal in huis had.
Het boek van Mme Zsazsa kwam 'to the rescue' en zo begon ik aan een rok.
Jawel, een rok. Met voering én een blinde rits. 
Een ware uitdaging voor een kleermaker-leek als ik.

Ik koos een groene wol/poleyster stof uit de stapel en een lelijk roze (pas op, ik hou van roze, maar in dit geval was het niet direct de schoonste tint) synthetische voering.

Rokje Mme Zsazsa, boek


Ik mat mijn maten op -koud, zo'n lintmeter!- en tekende alle patronen netjes over. Daarna volgde ik braaf alle stappen van het rokjes maken productie proces en moest er af en toe ook iets losgetornd worden. Dat laaste had te maken met de termen 'beleg' en 'platstuk'. Voor mij is dat respectievelijk iets dat je tussen uw boterham legt en iets waar je naar uitkijkt bij een berghuttentocht in Oostenrijk. Ook al is het dan vals.
Ik en naaitermen, het zal nooit wat worden.

Rokje Mme Zsazsa, patroon


Anyhow, uiteindelijk verscheen er dan toch iets dat op een rok begon te lijken en deed ik dan ook mijn uiterste best om ook de afwerking properkes te doen.

Rokje Mme Zsazsa, voering

Rokje Mme Zsazsa, zoom


En kijk, na een tijdje was er een rok! Een echte rok!

Rokje Mme Zsazsa, kapstok


Met een voering en met plooien, edoch zonder paspel evenwel. Ik heb nog getwijfeld om er eentje tussen te stikken, maar dan kreeg het rokje een te groot kerstboom-met-slinger gehalte voor mij.

Zelfs de blinde rits zit er toch iets of wat fatsoenlijk in. 

Rokje Mme Zsazsa, blinde rits


Als het rokje nu nog zou passen*, zou het helemaal perfect geweest zijn.

Rokje Mme Zsazsa, te groot



*Toch even meegeven dat dit heeft te maken met mijn niet proportioneel lijf en mijn -DUIDELIJK-gebrek aan fatsoenlijk maten nemen. Er is niets mis met de maten, de patronen of de werkbeschrijving in het boek. Mea culpa!

52 opmerkingen:

  1. O nee! Waarschijnlijk even gevloekt toen je alles paste, na al dat werk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is balen!! Maar zo heb je meteen ook een prachtig kerscadeau voor je iets bredere (schoon)zus?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie rok maar jammer dat hij niet past.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O zo jammer. Het ziet er anders wel erg leuk uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry maar ik heb hardop gelachen met die laatste foto :-).
    Je maten nemen en meten 'op het patroon', dat helpt bij dat boek waar de maten anders wel wat bedriegen vind ik.
    Je weet dat je het kan, op naar de volgende :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh nee :D. Ik moest ook even lachen met de laatste foto. Wel jammer dat de rok te groot is, want is echt een mooi modelletje. Op naar poging 2 ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dat ook altijd voor hoor mat dat model rokje, nu ja,ni zo extreem als bij u

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ofwel ben je stiekem mijn vriendin goedele, pfwel lijk je op haar ! Vorige week belde die met dezelfde vraag : vee, wat is een beleg !!!
    Ik heb gezegd dat ik alleen nog rokjes met boordband maak....veel gemakkelijker hihi
    Die met beleg koop ik,wel gewoon in de winkel
    Maw....beleg en blinde rits lukt mij gewoon niet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooooooh, wat zonde! Ik heb ooit eens het beleg én de boordband met vlieseline beplakt, waardoor de band wel héél stijf werd. Oeps, niet uit de plooi te krijgen. En ik moet trouwens echt eens leren een blinde rits te naaien... geen idee hoe ik dat aanpak.
    Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb net hetzelfde probleem gehad met een rokje van Madame Zsazsa. Superpatronen, maar ze vallen heel groot uit hè... Vind het anders wel een heel mooi rokje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je bent niet de enige bij wie deze rokjes groot uitvallen. Is extra snoepen een optie? Want je hebt dat idd wel heel properkes afgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schoon rokske, schoon afwerking, schoon dieet - die tips moogde mij wel eens doorsturen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo jammer! Je lijkt wel hyperslank op die laatste foto :-) (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh nee, zo jammer! Want het was wel een héél mooi resultaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh zo jammer, hij ziet er echt gigantisch uit op die laatste foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hij is erg leuk, echt jammer dat hij niet past... Ik moet zeggen dat de matentabel mijns inziens ook niet klopt... Ik meet het patroon na op taille en heuphoogte en dan kom ik wel drie maten kleiner uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zie ik daar op je patroonpapier dat je maat 38/42 genomen hebt ? Nou, eerlijkgezegd, als ik je zo op foto zie sta ben jij volgens mij toch echt wel veel slanker dan een maatje 38/42, hoor. Lijkt me dus logisch dat die maat veel te groot is voor je. Wel heel jammer van je werk, want wat heb jij dat proper afgewerkt zeg !
    'n vrolijk groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het probleem van de smalle taille en de brede heupen... Volgens het boek heb ik een taille 38 en heupen maat 42. Als ik nog eens een rokje maak, ik zeg wel als, dan ga ik toch eerst eens nameten vooraleer ik begin te knippen.

      Verwijderen
  18. oeps... Dat is inderdaad een spijtige zaak, want een supermooie rok en ook zo geweldig schoon afgewerkt...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat is jammer, misschien iemand die hem wel aan kan er blij mee maken. Je hebt hem wel mooi gemaakt hoor en de rits zit er toch ook goed in.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ondanks dat maatje groter toch ook hier weer bewondering voor je afwerking, net zoals bij al jou projectjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Naarmate ik verder las, begon ik mij zwaar af te vragen waar de titel vandaan kwam... zo'n mooi rokje! Tot de laatste foto natuurlijk :-) Zo'n zonde want ik vind hem héél erg mooi. Eenvoud siert bij zo'n rokjes! Je zult er zeker wel iemand gelukkig mee kunnen maken. Ik heb er ook net eentje gemaakt en heb me ook voorgenomen om de volgende keer één maat kleiner te nemen (al was het bij mij niet zo extreem :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ach jammer, of vermaken of heel veel gaan eten of als voorbeeld laten hangen, want hij is wel mooi geworden.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh, wat jammer zeg!
    't is zo'n schoon rokske!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nog iemand die dat te-groot-probleem heeft! Ik moet nu wel zeggen dat ik mezelf ook altijd maar opmeet tussen de soep en de patatten ;-) maar ofwel slagen de rokjes van Zsazsa me te groot of te klein uit! Misschien moet ik er eens deftig de tijd voor nemen in plaats van altijd achteraf te moeten innemen..
    Maar al bij al, een heel mooi rokje! Ik kan me wel heel goed inbeelden dat je gevloekt hebt toen het klaar was en het aandeed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oo neen ! Is iets lager op de heupen dragen een optie ? Allé jong, zo jammer voor zo'n schone rok !

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hahaha!! Die foto is geweldig!

    Wat rot zeg. Heb je nooit tussendoor gepast? Doe ik wel altijd, ik vertrouw patronen (en mijn eigen lijn) voor geen meter...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik heb niet gepast, maar dat ga ik volgende keer dus zeker wel doen!

      Verwijderen
  27. kan je hem niet smaller maken ? Want hij is el erg mooi namelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  28. verdorie toch, zo een schoon exemplaar!! er zit niets anders op dan ....inpakken!! of wat verdikken, maar waarschijnlijk geen optie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dju man, zo spijtig. Ik zou nogal gevloekt hebben in jouw plaats ...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De maten vallen inderdaad nogal groot uit. Misschien voor je het patroon knipt nog eens de maten van het beleg en platstuk nameten op het patroon en even 'checken' bij jezelf.
    Heel erg jammer dat het niet past :( want ik vind het een mooie rok en die voering vind ik er mooi bij gaan.
    Bij zo'n model van rok kijk je eerst en vooral naar de maten van de taille, komt overeen met vb 38, je meet de heupen en dat komt overeen met 42. Wel dan kijk je bij maat 38 naar de heupbreedte en dan zet je vb +5cm bij maat 38. Eventueel kan je de 5 cm dan verdelen op je patroon ter hoogte van de heupen (beide kanten 2,5 cm).

    En tenslotte kan je misschien er iemand plezier mee doen...

    Groetjes en niet opgeven, you can!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hahahahaha, oh f a n t a s t i s c h die laatste foto! Zou mij ook zo kunnen gebeuren! Heb zelf ook helemaal geen benul van centimeters en hoe groot iets dan in het echt is danwel wordt... Maarruh, komt er een nieuwe poging?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, ik denk het wel. Ik weet nu eindelijk hoe ik een blinde rits moet inzetten, dus daar moet ik gebruik van maken!

      Verwijderen
  32. Wat een mooi rokje! Bij mij vallen die Zsazsa-rokjes ook telkens veel te groot uit. Op basis van mijn taille-omtrek zou ik 42 moeten maken, inmiddels ben ik er achter dat 36 goed past... Ik heb het tot nu toe opgelost door de zijnaden los te tornen en aan beide kanten flink in te nemen. Zie je niks van en dan is het rokje toch draagbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik had hetzelfde probleem bij dat patroon. Maar eens de juiste maat gevonden is't wel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ideaal voor een "grote maten"-give-away??? Zo'n mooie rok hoort niet in de kast!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ideaal voor een "grote maten"-give-away??? Zo'n mooie rok hoort niet in de kast!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ideaal voor een "grote maten"-give-away??? Zo'n mooie rok hoort niet in de kast!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. zo mooi, inderdaad spijtig dat het niet pas na al dat werk, maar de give-away optie is ook wel een geweldig idee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. mooie jurk ... maar dat is dan het testmodel zeker!! hihihi
    je kan hem altijd aan iemand cadeau doen met een maatje meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik heb al meermaals gehoord dat de maatvoering van allemaal rokjes niet klopt... maar daar ben je nu dus proefondervindelijk wel achter gekomen ;) Ik denk ook dat je deze niet echt kan innemen, met die plooi in het midden en het is echt véél cm te groot...
    Hopelijk kan je er iemand anders mee blij maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Allez jom, dat het u overkomt vind ik nog wel het allerstrafste!
    Bij deze werp ik mij wel op als adoptiemoeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Haha! Grappig jouw interpretatie van beleg en plat stuk! Maar dat je nu toch niet gepast hebt tussendoor? Dat overkomt je geen tweede keer! In ieder geval een mooie rok voor een vol slanke schoonheid! : )

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Haha, toen je over maten nemen begon, hoorde ik je al min of meer aankomen... Ik heb hier net hetzelfde probleem met de tabel van Mme. Ik neem vanaf nu twee maten kleiner...

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Als ik ga opmeten voor een patroon, zou ik altijd een veel grotere maat moeten nemen. Ik ben altijd eigenwijs en maak de maat die ik doorgaans draag. Ook bij Allemaal rokjes heb ik dat.... Jammer dat je rokje niet past, want hij is echt keigaaf geworden. Mooie stofkeuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. "Want de broer met een naaimachine zou belachelijk zijn" !? waarom dan wel, alsof een man niet kan naaien met een naaimachine of wat? beste kleermakers zijn wel mannen he, dames...!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het over 'de broer' en niet alle mannen hé. Als je 'de broer' zou kennen, zou je begrijpen waarom het belachelijk zou zijn! ;-)

      Verwijderen