maandag 13 januari 2014

DE BROEK DER SCHAAMTE

de broek der schaamte, pyjama (3)

Vorig jaar kreeg ik een Woody pyjama cadeau en sindsdien is dat mijn favoriete slaaptenue geworden. Niet zozeer om de lichtgevende onderdelen ervan, maar enkel en alleen om de pyjamabroek met smalle pijpen. Die pijpen kruipen namelijk niet omhoog ziet ge. Maar omdat een mens af en toe zijn garderobe een keer moet wassen, kan ik die broek niet altijd aandoen. Dus kwam ik op het simpele idee om voor mezelf een tweede exemplaar te naaien. Want hoe moeilijk kan dat nu eigenlijk zijn?



"WANNEER JE UW BROEK OVERLOCKT LANGS
DE VERKEERDE KANT ZIT OOK UW NAAD
AAN DE VERKEERDE KANT. LOGISCH NATUURLIJK,
MAAR BLIJKBAAR NIET VOOR EEN WARHOOFD ALS IK."



Moeilijk blijkbaar voor een kledingpatronen-nitwit als ik. Gelukkig was ik nog zo slim om de broek te maken tijdens een bijeenkomst van Naai@eLier zodat er genoeg hulplijnen in te schakelen waren.
De problemen begonnen al bij het vinden van het patroon op het patronenblad. Op een gegeven moment stonden we met 5 paar ogen naar patroonblad C te turen om dan tot de constatatie te komen dat het patroon op blad D stond. (Niet onze fout, maar een fout in het boek.)

Vervolgens had ik maar enkele stukken (reeds gebruikt) patroonpapier bij en dus veel te weinig. Gelukkig was er juffrouw Bakkefietjes die me een stukje aan de hand deed. In de keuken vond ik dan nog wat tape om heel de boel aan mekaar te kleven en zo kwam ik dan tot het meest belachelijke, ongelijke patroon ooit.

Toen was het tijd om een volgende hulplijn in te schakelen om te weten te komen hoe je op een fatsoenlijke manier een broek versmalt. Ah ja, want daar ging het uiteindelijk toch om! Mevrouw Toertjes maakte me duidelijk dat je dat langs de buitenkant doet en niet langs de binnennaad. Duh! hoor ik u al zeggen, maar voor mij was dat toch welgekome advies. 

Dan bleek mijn lap tricot net iets te smal voor het patroon, maar dat kon ik gelukkig zelf oplossen door het een centimeter of twee te versmallen. Op hoop van zegen dat de broek dan nog wel zou passen, maar "I took a leap of faith." En zo kon er uiteindelijk om kwart voor tien nog snel twee broekspijpen ineen genaaid worden. De afwerking was voor thuis, maar ook dat liep het niet van een leien dakje. Een week voordien had ik nog een andere broek perfect ingekort aan de hand van de uitleg van Griet, dus bij dit exemplaar ging dat geen probleem worden dacht ik zo.

Niet dus, want wanneer je uw broek overlockt langs de verkeerde kant zit ook uw naad aan de verkeerde kant. Logisch natuurlijk, maar blijkbaar niet voor een warhoofd als ik. Met als gevolg dat de broek een lelijke zoom heeft gekregen, omdat er niet genoeg stof (en goesting) over was om er een mooi boordje aan te zetten.

Resultaat: een simpele pyjamabroek die met haken en ogen ineen zit en die verrassend moeilijk te fabriceren was. Het schaamrood staat me op de wangen.

de broek der schaamte, pyjama (1)

de broek der schaamte, pyjama (4)

de broek der schaamte, pyjama (2)

32 opmerkingen:

  1. En toch vind ik ze schoon en mooi gelukt! Ik zie in ieder geval dat foute zomeke nie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. maar wat een mooi stofje! Ik gebruik nog steeds het patroon uit het beginnersjaar, het zou er eentje uit de burda zijn, maar dat kruipt wel omhoog

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met vallen en opstaan leren we allemaal. Het volgende exemplaar wordt er vast eentje om door een ringetje te halen. Mooi stofje trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk stofje en ach, voor een pyjama broek komt het allemaal niet zo nauw...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch ziet ze er heerlijk uit om onder de wol te kruipen. Slaap zacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel een heel mooi stofje! En 't is toch gelukt uiteindelijk, da's het enige wat telt he ;-) Toevallig maakte ik vorige week een pyjamabroek. Ik haalde een oude uit mekaar (want die was héééélemaal versleten) en gebruikte dat gewoon als patroon. Niks moeilijks aan, want ik had ook geen versmallingen ofzo te doen. Hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 'T is maar ne pyjama, een heel mooie pyjama trouwens gemaakt van een leuk bloemetjes tricot.
    En kruip hij nu omhoog die broek?

    me-timebyseija.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toffe foto's!
    En echt knap dat ge die broek ineen hebt gekregen met dat ' ahum' patroon....
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hilarisch en heel herkenbaar: zou mij ook zo overkomen! We zijn net dezelfden :) (geef mij persoonlijk maar een tas ipv een kledingstuk)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Great minds think alike' zullen we maar zeggen zeker?

      Verwijderen
  10. Ja zo gaat het soms, maar een volgende gaat al een stuk makkelijker. Ik vind hem er prima uitzien hoor zo op de foto.
    Mooi stofje heb je ervoor gebruikt.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ma zo'n schoon stofke en ik miszie niets aan die broek zo op die foto's hoor :)
    volgende keer gaat dat als vanzelf gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. goh, ik heb al erger meegemaakt, ooit :) Toch vrij goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het nochtans echt niet mis, het ziet er een knusse broek uit. En mocht je er je echt zo hard aan storen, gelukkig slaap je met je ogen dicht hé :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je ziet het er in ieder geval niet aan dat de broek bloed zweet en tranen heeft gekost. Hele leuke stof ook. Ik doe het je helemaal niet na hoor!!

    Ps Gelukkig maken we allemaal wel eens van die fouten, zo had ik onlangs volledig de naad van mijn kap dichtgestikt en de mouwen worden hier ook regelmatig binnenste buiten vastgestikt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zou er als ik u was mijn slaap niet voor laten! ;) ik heb toevallig ook net een post van een pyjamabroek gedaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heerlijk verhaal, en vast voor vele herkenbaar!
    Ik zou het zo ook kunnen presteren.
    Geniet in ieder geval van de fijne broek.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik wou je al naar het patroon vragen, maar dan misschien toch maar niet '-)
    Wat denk je van boordjes in boordstof onderaan, zou ook nog leuk kunnen zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik weet er hier alles van ... van pyjamabroeken in tricot die niet uitdraaien naar wens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. herkenbaar!! Ik heb onlangs de col verkeerd aan mijn trui gebreid .....opnieuw beginnen, duurt toch wat langer dan torn-en, als het een troost mag zijn... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goed gedaan! Blij te weten dat ik niet het enige warhoofd in het doolhof der naaipatronen en naaien ben :- D! Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gniffel met het verhaal en inderdaad met dat grappige stuk papier. Schoon stofke, en al de rest zit verstopt onder een heerlijke laag dons. Geen Jani's in dromenland hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Op je foto's ziet alles er nochtans prima uit!
    Het ziet er een heerlijke broek uit... ik ga het ook eens proberen, dat patroon uit mijn nieuwe boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige broek, hoor, niks geen schaamrood voor nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een heerlijk herkenbaar verhaal. Toch op de foto's ziet de pyamabroek er geslaagd uit.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen