woensdag 5 maart 2014

Een beetje anders.

Een tatanne, maar dan anders (2)

Tijdens de Kerstperiode maakte ik nog eens een Tatanne tas. Hier en daar deed ik de dingen wel een beetje anders.

Een tatanne, maar dan anders (1)

 Ik voegde een lange schouderriem toe, die ik met een vouw vastzette aan de zijkanten.
Zo ontstaat er een plooi aan de zijkanten die de tas toch een beetje meer vorm geven. De lintjes aan de zijkant liet ik dan ook achterwege.

Een tatanne, maar dan anders (4)

Ook de hengels werden een beetje aangepast. Ik stikte 2 smalle reepjes stof (één van de voering- en één van de buitenstof) en vlocht die met een reepje leer samen tot een hengsel. Over hoe ik ze dan bevestigde aan de tas ben ik nog niet helemaal content, maar het vlechtwerk op zich vind ik wel leuk.

Een tatanne, maar dan anders (3)

De voering is gemaakt van één van mijn favoriete stofjes en de buitenstof is een zwarte katoenen stof die al een laagje wattine had. Kei gemakkelijk want zo wordt Vlieseline® overbodig! Alsook het bijhorende gesukkel; ik verbrand geheid mijn vingers aan het strijkijzer of zet het ding op de verkeerde zijde van de Vlieseline®.

Een tatanne, maar dan anders (5)

Een tatanne, maar dan anders (6)


Ondertussen kan je het patroon van de Tatanne tas nog steeds vinden in de rechterzijbalk van mijn blog, hoewel ik er aan denk om het te deleten. Hier en daar staan er wat foutjes in en ik wil al erg lang de patroondelen allemaal uittekenen zodat ze printklaar zijn. Ook de bijhorende foto's staan mij niet zo aan.
 Alleen vind ik de nodige tijd en goesting niet om daar eens werk van te maken. 

Dus u weze gewaarschuwd: wilt u er zich ook aan wagen, dan is het op eigen risico.
Het patroon is tenslotte dan ook maar van 'de verniet' hé.



19 opmerkingen:

  1. Ik wil er mij wel eens aan wagen, ik moest er onlangs nog aan denken eigenlijk. Zeker nu ik deze zie, is mijn enthousiasme extra aangewakkerd! Of wacht ik beter op de versie 2.0?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeel mooie tas! Ik ben ook wel fan van de voering!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie aanpassingen!
    Je hebt wel een supersterke machine die de zware stof en het leer aankan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zot zeg! Foto en tas komen precies uit een Vogue-editie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben helemaal fan van je Tatanne tas en ik ben op dit moment bezig er eentje te maken. Ik heb daar wel een vraagje over, misschien kun je me helpen? Ik heb, zoals de beschrijving zegt, alleen het buitenzakje, de bodem en de hengels en linten verstevigd met vlieseline. Maar ik heb de tas een beetje groter gemaakt dan het originele patroon en het lijkt nu toch een beetje een slap geheel te worden (mijn buitenstof is van linnen en m'n voering van dun katoen). Moet ik misschien toch de hele tas verstevigen met vlieseline? Of wordt het beter als de tas helemaal in elkaar zit? Het is m'n eerste tas die ik maak, dus ik heb geen idee hoe of wat ;). Alvast bedankt voor je hulp! Overigens vind ik de tutorial tot nu toe prima te volgen :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kan je de grote stukken ook best verstevigen met Vlieseline . H630 of H640 is hier perfect voor, maar laat dan wel rondom 1cm vrij zodat je nog gemakkelijk kan stikken. Anders wordt alles veel te dik om nog vlot te kunnen naaien.

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je reactie, superfijn om hulp te krijgen van de ontwerpster zelf! De tas is inmiddels af, hij is erg leuk geworden. Ik kan hem nu nog niet showen op m'n blog, want het is een cadeautje dat ik nog moet weggeven. Maar binnenkort zal ik foto's plaatsen.

      Verwijderen
    3. Hoi! Gisteren heb ik mijn Tatanne tas cadeau gegeven, dus kon ik vandaag eindelijk de foto's op internet zetten. Ze zijn hier op mijn blog te zien: http://lapjevoorlapje.blogspot.nl/2014/03/een-tatanne-voor-mijn-moeder.html en ik ben zo vrij geweest er een paar in je flickr group te zetten (maar ik weet niet of ze daar zichtbaar zijn, want ik gebruik flickr nog maar net, en weet nog niet hoe alles werkt). Mijn moeder was er erg blij mee en ik wil er nu ook eentje voor mezelf gaan maken ;).

      Verwijderen
  6. Ze is dan wel van 'de verniet', ik vind het nog steeds een geweldige tas! Ik heb van de mijne al erg veel plezier gehad, maar nu begint ze stillekes aan haar beste tijd gehad te hebben. Ik kijk alvast uit naar versie #2!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig schoon je tas! Die komt op mijn to do!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben altijd fan van jouw supermooie tassen. Dit is ook weer zo'n beauty!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij maakt echt tassen waarvan ik denk: 'die kan ze evengoed in de winkel zijn gaan kopen en dan daarover zo'n beetje schrijven dat ze ze zelf heeft gemaakt'. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet die er weer professioneel uit, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben ik blij dat je het patroon nog steeds op je blog hebt staan.
    Want nu heb ik ook een tatanne bag kunnen maken.
    Als je het wil zien kijk dan eens op VanLiesbeth.blogspot.nl
    Dus heel, heel erg bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo, Ik heb een e-mail al geschreven. Ik ben zo blij met de tas en ik ben wanhopig op zoek naar de instructies in foto's. Begeleiding tekst Ik heb al laat me vertalen met Google vanuit het Duits. Maar op een paar plaatsen ontbreekt ik de beelden. Zonder deze hulp, krijg ik de tas niet gaan. Bedankt voor je hulp. Mijn e-mail adres = Juromo1@aol.com


    Hallo, ich habe Ihnen schon eine Email geschrieben. Ich bin so begeistert von der Tasche und suche verzweifelt die Anleitung in Bildern. Den Anleitungstext habe ich mir schon mit Google ins Deutsche übersetzen lassen. Aber an ein paar Stellen fehlen mir die Bilder dazu. Ohne diese Hilfe bekomme ich die Tasche nicht hin. Danke für Ihre Hilfe. Meine Email-Adresse = Juromo1@aol.com

    BeantwoordenVerwijderen