maandag 28 april 2014

Een Hannah broek.

Gisteren kreeg ik het in mijn hoofd om een broek te maken. Vraag me niet waarom, ik kan dat zo ineens hebben en zoals ze hier in de streek zeggen: "Als ze het in haar hoofd heeft, heeft ze het niet in haar gat". Met andere woorden; dan moet het ook ineens vooruit gaan. 
In de paar Knipmodes die hier rondslingeren vond ik geen geschikt patroon (het moest een losse en vooral geen geklede broek worden) en zodoende bracht Google soelaas. Bij Burdastyle.com vond ik algauw een broek die aan de eisen voldeed en een halfuur later lag het patroon klaar. 
Nu alleen nog de stof. Omdat het zondag was moest ik het stellen met de stoffen die ik een huis had en zo kwam ik uit bij een grote blauw-witte vintage lap.
Tegen het avondeten had ik een broek.

Hannah broek (8)

Bovenaan de broek zit er een brede jersey band  à la zwangerschapsbroeken. Kei comfortabel dus hoewel het allemaal niet zo goed past. Waarschijnlijk heeft dat met mijn gebrek aan maten-nemen-talent te maken en ook met mijn brede heupen-smalle taille ratio. Wie daar ook last van heeft, weet hoe moeilijk het is om passende broeken te maken of te kopen. Dat moet dus nog aangepast worden en wie daar tips voor heeft mag die steeds delen!

Hannah broek (21)

Al bij al valt de broek nog wel mee en het moet gezegd worden, deze Hannah-broek zit zalig!

Hannah broek (12)

En waarom nu Hannah? 
Omdat ik tijdens het maken en passen heel de tijd aan Hannah Horvath moest denken. Lena Dunhams personage in Girls en bekend om haar vreemde en vaak onflatterende kledingkeuze.
Dus of ik er mee op straat ga durven, is nog een ander paar mouwen. Of pijpen in dit geval.



38 opmerkingen:

  1. Ik vind Hannah er goed uitzien! Heel tof! Misschien de boord wat hoog naar je zin?
    Aandoen vanavond! Ge moogt er fier op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cool!!
    En tuurlijk kan je daarmee op straat komen. Dat is kei-hip tegenwoordig, zulke broeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk ga je daarmee op straat, broeken met prints zijn helemaal in. (En mocht hier de truc voor de passende jerseyband passeren, dan lees ik graag mee. Zit namelijk met hetzelfde probleem..)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het heupen-taillefenomeen is mij ook bekend! Dan moet je een broek over je heupen heen sleuren en trekken en wat nog allemaal niet en dan nóg zit je met een gapend gat aan de taille :O Doe mij dan ook maar rokjes, die doen niet zo moeilijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tuurlijk moet je daar mee op straat, zo cool jong!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super mooie stof ! Ik heb een dergelijke broek gemaakt met gewoon een brede elastiek als tailleband ... inspiratie gevonden bij de facebookpagina van Juljia's. In mijn patroon (basispatroon, aangepast door de naaijuf) zitten er voor en achteraan twee kleine neepjes om over te gaan naar van mijn brede heupen en ronde poep naar mijn smallere taille ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, wij moeten uit dezelfde streek komen want ik heb hier ook vaak allerlei dingen in mijn hoofd in plaats van in mijn 'gat' (hihi, klinkt meteen ook super fout). Super broek! En inderdaad, die zwangerschaps-taille-banden, alleen daarvoor zou ik opnieuw voor een boeleke gaan. Is dat stofje vintage-vintage of kan het hier of daar nog op de kop getikt worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echte vintage-vintage. Ik heb de stof gekregen en die moet zeker 20 jaar oud zijn.

      Verwijderen
  8. maar alé, dat ziet er gewoon keimooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. allé gij hippe kip jong! Tuurlijk kom je daar in buiten! Ziet er neig comfy uit ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind ze tof! En je bent zo helemaal "in"! Comfywear is top! Met baskets, teenslippers, pumps,... alles kan.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijke broek en hip op de koop toe! Laten zien die nieuwe aanwinst!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind ze ook erg tof! Zeker dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Niet over straat?! Natuurlijk wel, helemaal leuk die broek, wil ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind 'm super! Gewoon doen hoor, over straat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow, de broek is mooi gelukt! Ziet er lekker comfortabel uit, en je zou er zo mee de straat op kunnen, hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ma mooi! Natuurlijk moet je daarmee buiten komen!
    Ik heb hier ook nog een lap liggen met zo'n broek in gedachten, mag ik vragen welk patroon het juist is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte dit patroontje: http://www.burdastyle.com/pattern_store/patterns/animal-print-trousers-072011

      Verwijderen
  17. Maar daar kan je mee voor de dag komen. En met die heup/taille ratio valt het reuze mee. Ik ken van zeer dichtbij veel ernstiger gevallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Allé jong, waarom niet? Dat soort broeken is ik-weet-niet-hoe "in" tegenwoordig!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het staat je geweldig. En om het matenprobleem op te lossen: je meet gewoon al je maten goed op, kijkt in de tabel en dan kan je op basis daarvan lijnen van verschillende maten met elkaar verbinden. bv taille maat 36 verbind je met heup maat 40 en dan weer richting knie maat 36 of zo he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo'n toffe broek! Zeker dragen! En niet alleen binnen he. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Haha! Dat is echt een Hannah broek! Maar is Hannah niet intussen een stijlicoon geworden? Dan mag je daar keihard mee naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi stofje! In het naaiboek van femmaboek haalde ik het patroon voor mijn broeken. Ook met tricotnaalden. Ik steek er nog wel een elastiek in. Heel gemakkelijk en....... rap klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind die Hannah broek precies wel de max! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ik vind dit een topbroek! Ik schiet meteen in actie denk ik!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. zeg, dat is nu kei-in hé! kijkt maar eens bij de kids collectie van de hema
    (http://www.hema.nl/winkel?fh_location=%2F%2Fnlhema%2Fnl_NL%2Fcategories%3C%7Bnlhema_nl3291%7D%2Fcategories%3C%7Bnlhema_nl3291_nl4059%7D&fh_secondid=pnl_99001643), is er ook in jouw blauw !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, die van de Hema is supermooi! Spijtig dat ze die niet in grote-mensen-maten hebben...

      Verwijderen
  26. Knap! Hier ook grote fan van comfi-kledij... Ziet er zalig om dragen uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ben helemaal van!
    Is het een stretchstofke? Dat zou ze alleen maar nog beter maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heb ze vandaag ook gemaakt deze broek ... De maat is ook niet echt wat het moet zijn... Hopelijk vind ik nog ergens de goesting om de aanpassingen te doen....

    BeantwoordenVerwijderen