donderdag 30 april 2015

EEN IMPERFECT DEKENTJE VOOR EEN PERFECT MEISJE

Baby triangle quilt - babydekentje
Wanneer ik in maart uitkeek naar de geboorte van mijn boek keek Sarah, een van mijn testers, uit naar de geboorte van een echt boeleke. Haar eerste kindje liet een beetje op zich wachten, maar uiteindelijk werd Marthe Louise op 24 maart geboren. We zijn nu een dikke maand later en het is me eindelijk gelukt om haar cadeautje af te werken.

dekentje Marthe Louise


dekentje Marthe Louise
Dat ik een dekentje voor het kleintje ging maken stond al langer vast, hoe en wat moest nog ingevuld worden. Op Pinterest kwam ik een tijdje terug dit patroontje tegen en het leek me wel leuk om eens een driehoekjesquilt te maken.

De stofjes werden bijeengezocht uit de stapel en voor de achterkant koos ik een super zacht wit fleeceke. Maar toen het dekentje bijna klaar was, zwierde Madam Toertjes (en pateekes) een prachtig dekentje voor Marthe online. Omdat zo'n kleintje nu eenmaal niet zoveel dekentjes nodig heeft als zeg maar pampers, besloot ik dan maar om er eerder een speel-picknick-box kleed van te maken. Ik stikte er nog een extra fleeceke tussenin en zo werd het een lekker dik speeldekentje. 



" A PERSIAN RUG IS
PERFECTLY IMPERFECT
AND PRECISELY IMPRECISE."



Normaal gezien maak ik lappendekens met rechthoekige stukken dus die driehoekjes waren best wel een uitdaging. Ze zitten zeker niet perfect op elkaar en de perfectionist in mij was al van plan om alles terug los te tornen tot ik mij het volgende herinnerde: "A Persian Rug is Perfectly Imperfect,
and Precisely Imprecise." Ik las deze quote jaren geleden in Living en het is me altijd bijgebleven. Blijkbaar zit er in het patroon van handgeknoopte Perzische tapijten steeds opzettelijk een fout omdat men er vanuit gaat dat alleen God perfect is en daarom enkel Hij in staat is om perfecte dingen te creëren. Een boodschap die mij gemoedsrust gaf (bye, bye decovietje!) en eentje die Sarah zeker weet te appreciëren. :-)


dekentje Marthe Louise



dekentje Marthe Louise


Sterrenstof: Soldeur
Gele stof: Ikea
Grijs-witte stof: Zeeman
Overige stof: een raadsel
Patroon: triangle quilt van See Kate Sew

22 opmerkingen:

  1. Wow, zo'n imperfect dekentje, laat maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw mooi!! En die imperfectie maakt hem alleen maar mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! En je kleurkeuze vindt ik echt super...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi! Ik ben ook grote fan van de kleurtjes. Ik moet zelfs nog beginnen aan een cadeautje voor Marthe Louise (bloos). (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Telkens ik zo'n driehoekjesdeken zie passeren, veranderen mijn ogen tekenfilmgewijs spontaan in hartjes. Helaas wordt het daarvoor nodige geduld nooit bijgeleverd. Maar tegen dat ik ooit wacht op een boeleke, zorg ik dat ik mij ergens in jouw kringen bevind! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi gedaan! en imperfect is juist mooi, dat laat zien dat het met liefde gemaakt is!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die trianglequilt staat hier ook nog op de planning en ik weet niet of ik mijn perfectie ga kunnen negeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor het kleine meisje is dit perfect, ondanks de imperfectie! Die quote is me ook een tiental jaar geleden verteld. Dus bij elk maaksel zegt de perfectionist in mij ook "het hoeft niet perfect te zijn".

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je legt de lat wel hoog,hé!Maar de quote is vol waarheid!!!Nee geen gewoon dekentje maar een tof model met driehoekjes...Diegene die zich in jouw vriendenkring bevinden mogen zich in hun handen wrijven.. altijd leuke ideeën en toffe uitvoeringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo mooi. Ik pinde dat dekentje ook eens... Hoop dat ik het ooit eens kan maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. het dekentje is prachtig super dikke merci!!
    en over de quote : amen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is een prachtig dekentje geworden en het maakt helemaal niet uit dat daar foutjes in zitten. Dat maakt het net zoveel unieker. Ik maakte vorig jaar een quilt met ruiten. Dat was ook niet evident om die allemaal te laten kloppen en daar heb ik me toen ook moeten over zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet redelijk perfect uit in z'n imperfectie! Leuk cadeau! Alleen wel lastig dat ik nu naar een ander zal moeten op zoek gaan!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw, wat een fijn cadeau!! Fan van de kleurencombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, meer patchwork! Daar ben ik sowieso voorstander van. Fijn dekentje! Ik smokkel nog met driehoeken: half square triangles zijn stiekem toch net vierkanten en dus redelijk makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi cadeau! En ik ken het gevoel van perfectie nastreven (en dan nog het liefst alles terug uit te trekken, dan je erbij neer te leggen). Dus bedankt voor de quote, perfectie relativeren, I will do that!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig! Mijn vierkantjesquilt was net af toen ik deze versie spotte op het net, de volgende wil ik ook zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik ben fan van die quote! en dat deken uiteraard!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zoooo mooi. Maar echt.. zooooooo mooi. Ik droom al lang van een mooie patchwork quilt maar durf er niet aan beginnen, weer een lange-termijn project.. :) Dit is echt zo'n inspiratie voor als het toch ooit eens gaat gebeuren, super gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wij vinden het kado nog steeds perfect en werd al veeeel gebruikt :)

    BeantwoordenVerwijderen