zondag 5 april 2015

MIJN FAVORIETE ADRESSEN VOOR FOURNITUREN EN LEER

Tijdens de Big BlogaMeetup dit weekend kreeg ik het nog te horen:

"Amai, zo'n leren hengsels aan een tas zijn echt schoon."
"Uw tassen zien er over het algemeen wel niet zelfgemaakt uit, hé"
"Oh ja, jij bent diegene die van die dingen gebruikt voor tassen. Dat maakt het ineens meer echt.'' 

Met 'die dingen' worden dan rivetten of holnieten bedoeld en blijkbaar is het gebruik ervan voor veel naaisters nog steeds een stap in het onbekende. Zoals ik zijde-vrees heb (Hier ligt al jaren een prachtige lap zijde en ik durf er niet in knippen, laat staan stikken) zo hebben anderen rivettenvrees.
Dat rivetten heel makkelijk zelf te plaatsen zijn kon je hier al eens lezen en hier kan je nog een kort en duidelijk instructiefilmpje vinden. So no more excuses!


DSC_0435

Rivetten koop ik zowel online als bij de leerhandel en meestal in grote getale. Voor kleine projectjes of om gewoon eens uit te proberen, verkoopt Prym rivetten met bijhorend gereedschap in kleine verpakkingen

DSC_0440


Leer kocht ik vroeger online, maar dan viel de kwaliteit toch soms wat tegen wanneer ik mijn bestelling onder ogen kreeg. Daarom ga ik nu 1 à 2 keer per jaar na de leerhandel en kies daar leer uit. Ik koop graag een grote huid om daar zelf riemen van te snijden en wat kleinere restjes uit de grabbelbak voor ritstasjes en kwastjes. Bij de leerhandel kan je ook terecht voor allerhande fournituren en rivetten per 100 gram of 100 stuks.

fournituren

Tasfournituren zoals D-ringen en musketonhaken kan je per stuk in de winkel kopen, maar maak je veel tassen dan is het ook hier voordeliger om ze online en in bulk te bestellen. Ik koop magneetsluitingen bijvoorbeeld per 100 stuks.


Niet de meest hippe website of handige webshop, maar een plezier om 'in't echt' te bezoeken. Ze hebben een mega grote keuze aan leer & bijhorende fournituren en zoals we dat gewend zijn van Limburgers: heel vriendelijk en behulpzaam!

Een webwinkel uit Nederland met een heel groot aanbod. Hier vind je holnieten in alle soorten en maten met het bijhorende gereedschap. Ze verkopen ook op maat gesneden leren riemen. De verzendkosten naar België zijn wel wat aan de hoge kant.

Een webshop uit HongKong voor wanneer je het groot ziet. Ze bieden verschillende afwerkingskwaliteiten aan en hebben een zeer ruime keuze.

Een atelier in Nederland waar je lessen leerbewerking kan volgen en ook de bijhorende materialen in de webshop kan kopen.

Wie af en toe een tas maakt, kan hier terecht voor D-ringen, musketons, zeilringen en magnetische sluitingen per stuk. Veritas is ook een grote verdeler van Prym, maar of ze de rivetten in hun assortiment heeft opgenomen, weet ik spijtig genoeg niet.

Een favoriet adres in mijn beginjaren als tassenmaakster. Deze webshop uit de UK was toen een van de enige spelers op de fourniturenmarkt en de bijhorende blog gaf, of liever gezegd geeft me nog steeds veel inspiratie.

Een website waarop je 'Tolle Griffe für tolle Taschen!' kan lezen is zeker een vermelding waard. Ze verkopen veel metaalwaren en ik ben grote fan van hun kwalitatieve, katoenen tassenband en hun leuke leren hengsels.


Wie andere leuke adressen kent, mag het gerust in de commentaren laten weten!

15 opmerkingen:

  1. Ik was vorige week in Pand 42 en wou er rivetten kopen voor één van jouw tassen ... ik had vanalles mee, maar ben de rivetten wel vergeten zeker ! Gelukkig kan ik ook nog elders terecht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn rivettenvrees moet ik vanaf nu inderdaad dringend opbergen, het ziet er doenbaar uit.
    Nu ik meer een idee heb waar ik materiaal kan kopen koop ik deze vakantie je boek en ga ik aan de slag :).

    En zijde, daar ben ik dan weer niet bang van, en daar heb jij ook zeker geen enkele reden toe! Gewoon doen, met een extra fijne naald voor zijde, en dat komt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trouwens, als je ooit eens een workshop tassen maken geeft, schrijf ik mij meteen in! Dat is nu echt eens iets dat ik liever van iemand leer dan via een youtube-filmpje :)

      Verwijderen
  3. Ik zie mijn woorden op je blog verschijnen! Ik ga deze blogpost absoluut opslaan. Handig om te weten! Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met deze aankooptips kunnen we aan de slag !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. It was very useful for me. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing the such information with us.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt zalig zo'n overzicht. Mercikes! Groetjes, Z.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Berten-Seijnhave heeft echt veel keuze! En Limburgers vriendelijk enzo? Tuurlijk! 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik bestel ook wel eens bij jageafournituren.nl
    en voor leder is Besten ook mijn favoriete adres, ik koop er altijd veel te veel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik las hier je (zeer duidelijke) uitleg over rivetten, maar je spreekt dan enkel over lederen hengsels. Is het ook mogelijk om katoenen tassenband zo te bevestigen, of scheurt deze dan? En is 1 per kant voldoende, of neem je best 2 per bevestiging?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al katoenen tassenband bevestigd met rivetten en tot hiertoe is dat nooit een probleem geweest. Zorg er wel voor dat je de gaatjes niet te groot maakt. Twee rivetten is altijd steviger dan eentje natuurlijk. Succes!

      Verwijderen
  10. Hallo, ik ben recent gestart met een online winkel voor de verkoop van fournituren, leder , voering.. Neem gerust een kijkje op www.stockmanssupplies.be . De winkel is nog volop aan het groeien en suggesties zijn altijd welkom !
    Rivetten staan er nog niet op maar daar komt binnenkort verandering in ;-) ook ritsen, ondeelbare en o-ritsen, komen eind deze maand in voorraad.
    Groetjes
    Kathleen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo, ik ben recent gestart met een online winkel voor de verkoop van fournituren, leder , voering.. Neem gerust een kijkje op www.stockmanssupplies.be . De winkel is nog volop aan het groeien en suggesties zijn altijd welkom !
    Rivetten staan er nog niet op maar daar komt binnenkort verandering in ;-) ook ritsen, ondeelbare en o-ritsen, komen eind deze maand in voorraad.
    Groetjes
    Kathleen

    BeantwoordenVerwijderen