zaterdag 2 mei 2015

EEN RITSTASJE DOOR POPPEMIE


Gisteren was Poppemie op bezoek en om de verveling tegen te gaan besloten we om iets te naaien. Het eerste idee was een simpel rokje, maar omdat ze dacht dat dat te moeilijk ging zijn, koos ze uiteindelijk voor een ritstasje. We gebruikte recept 18 uit het eerste Zo geknipt! boek als basis en paste de afmetingen aan.



"ALLES DEED ZE ZELF: PATROON
TEKENEN, KNIPPEN, STOF STRIJKEN,
SPELDEN EN UITEINDELIJK STIKKEN." 



Ze mocht uit de stapel een stofje kiezen en tot mijn verbazing koos ze een overschotje van een van de stoffen uit mijn boek. (Toen ik stof ging kiezen, kreeg ik bij Les Tissus du Chien Vert een grote lap van deze stof omdat het een couponneke was!) Het is een heel mooie blauw-oranje stof, maar niet meteen de meest eenvoudige om mee te werken. Omdat ze nogal los geweven is, 'schuift' ze gemakkelijk. Toen ik haar hierop attendeerde, sprak ze de woorden: 'Wat mooi wil zijn, moet moeilijk doen.' Cryptische levenslessen van een dertienjarige.

Alles deed ze zelf: patroon tekenen, knippen, stof strijken, spelden en uiteindelijk stikken. Stap-voor-stap in het begin en wat sneller en met meer zelfvertrouwen naar het einde toe.

Nog een paar uitspraken die ik gisteren mocht aanhoren:
'Stikken, die handel!'
'Dat is precies een pamper.'
'Ha, het strijkijzer sproeit!'

Ritstasje Poppemie (3)

Ritstasje Poppemie (2)

Ritstasje Poppemie (4)

Ik vind dat ze dat fantastisch gedaan heeft. Wat denken jullie?

Buitenstof: Les Tissus du Chien Vert
Voering: nep suède
Patroon: Zo Geknipt!
Rits: tweedehands

18 opmerkingen:

  1. En ze dacht dat een simpel rokje te moeilijk ging zijn?? Heel knap gedaan, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai - 13 jaar en al zo handig met de naaimachine ?? Ik ben zwaar onder de indruk (om nie te zeggen te menens jaloers !)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ola pola, schoon resultaat! Volgende keer een bijpassende rok? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker fantastisch gedaan en al meteen zo'n rits inzetten, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig gedaan... vandaag stiklessen met de 7jarige dochter, ben benieuwd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super gedaan! (en leuk die uitspraken haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi gemaakt, ook echt een superleuke stof. Dit zou ik zelf met vele plezier gebruiken :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke activiteit samen. Tof als ze met zo'n mooie herinnering naar huis kan nemen. Kan niet wachten tot mijn nichtjes mee rond de naaimachine komen staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zalig hé, die naaiende tieners! Ik stikte met vijftienjarige Zus een jumpsuit, dat was ook iets in de trant van "wie mooi wil zijn moet moeilijk doen". Maar ons resultaat loonde even hard als dit mooie tasje!
    (http://with-love-by-eva.blogspot.be/2015/04/jumpsuit-voor-en-door-zus.html)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze heeft dat absoluut prachtig gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zalig ! (en ik herkende meteen de stof uit je boek !)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk ! Heb net je boek in Huis gehaald ... Schoon creaties

    BeantwoordenVerwijderen