zondag 28 juni 2015

EEN NIEUW SEIZOEN, EEN NIEUWE TAS!

waxed canvas bag (3)

Of toch zoiets, want een goede reden had ik niet echt om deze tas te maken. De enige reden is dezelfde als altijd; gewoon omdat ik het zo graag doe en deze tas was echt een plezier om te maken.



"HET TYPISCHE KARTONACHTIGE UITZICHT
VAN WAXED CANVAS
GAF DE STOF OOK WAT MEER KARAKTER."



Het vertrekpunt van deze tas was de stof. Ik plooide eerst de stof (stevig wit katoen) en verfde ze dan met sterk verdunde blauwe textielverf. Wat een anders dan verwacht resultaat gaf, maar eigenlijk wel heel leuk! Vervolgens behandelde ik de stof met een mix van bijenwas en paraffine waardoor ze veel steviger en ook waterdicht werd. Het typische kartonachtige uitzicht van waxed canvas gaf de stof ook wat meer karakter.

Het patroon is zelf getekend en is gewoon een simpel tote modelletje. Voor de afwerking haalde ik mijn werkpaard, een Pfaff 145 nog een keer boven om hiermee de leren hoeken op de stof te stikken. Dit ging als een fluitje van een cent en leverde perfecte steken op. Oh, wat werk ik toch graag met die machine!

Het hele proces van zelf stof bewerken -of het nu gaat om verven, borduren of appliqueren- vind ik uitermate interessant en dus heb ik al stof klaarliggen om nog wat mee te experimenteren. Nu alleen nog een adres vinden waar ze zwarte bonen en indigo verkopen. Iemand?

waxed canvas bag (2)

handmade bag, waxed cotton and leather (1)

waxed canvas bag (1)

Stof onbewerkt: Den Boom
Leer en rivetten: Berten-Seijnhaeve
Textielverf: AVA
Model: Poppemie

22 opmerkingen:

  1. Prachtig! Instant zomergevoel bij deze tas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh prachtig. Ik deed ongeveer hetzelfde. Misschien haalt het mijn blig nog voor de vsksntie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zwarte bonen vind je bij Pit&Pit! Ik weet dat omdat ik er ook mee aan het experimenteren ben ;)
    Mooie tas alweer! Simpel en vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Pit&Pit 'to the rescue' dus!

      Enne, wat ben jij aan het doen met de bonen? :-)

      Verwijderen
  4. ik krijg precies gelijk goesting in ook een nieuwe tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zwarte bonen? Benieuwd! Knappe tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie tas! Ik ben erg benieuwd naar dat mengsel van bijenwas en paraffine, hoe doe je dat dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt geen andere reden nodig om een tas te maken! Het is weer eens een pareltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooooo ! (wanneer geef je een workshop ? ... want dan kom ik af ! )

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Da's echt de allerschoonste tas die ik ooit gezien heb, echtentechtig! Helemaal op mijn lijf geschreven enzo!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je weer een mooie tas gemaakt.
    Ik ben heel nieuwsgierig maar je mix van bijenwas en paraffine, hopelijk ga je het " geheim" nog eens delen.
    En zien we het resultaat van je zwarte bonen experiment. Ik ben benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige tas!!! Heb zelf nog een indigo verfset(al zo'n 20 jaar in m'n bezit), maar de hierop vermelde leverancier is op het net niet meer te vinden. Wel vond ik deze leverancier: http://www.verfmolendekat.com/indigo-plantaardig-50-gram.html) Succes en groetjes, MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben zo fan van uw zelfgecreëerde stoffen! En van uw tassen, dat ook, maar dat was al lang geen geheim meer. Ik peins er hoe langer hoe meer over dat het dringend tijd wordt om ook "een deftig werkpaard" aan te schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen