dinsdag 21 juli 2015

TWEE ZUSJES EN STOF UIT DE VUILNISBAK

Knutsels twins

Zondag was het weer babysit-tijd en na een middag van knikkeren, fietsen en film kijken, vonden de meisjes de weg naar de zolder. Voor hun staat die gelijk aan een kleine schattenkamer en telkens moet ik ze goed in het oog houden of ze vertrekken stiekem met allerlei vondsten terug naar huis: een lapje stof, een bedeltje, een stukje krijt of wat papier.

Deze keer doken hun handjes om een nog onbekende reden de vuilnisemmer in en haalden daar -naar hun inziens!- echte schatten uit. Zusje K. vond een lapje bomenstof, een stuk afgeknipte naad met overlocksteek en een bloem van dit project.

knutsels twins (28)

Ze vroeg of ik de twee stukken stof aan elkaar wou stikken, maar ik zei dat ze dat ook zelf kon. Met grote ogen en een klein hartje stikte ze de twee lapjes aan elkaar en was ze terecht trots op haar eigen naai-talent. Vervolgens vroeg ze me of ik de bloem er bovenop wou vast naaien terwijl zij een hartje knipte uit leer. Bovenaan moest de stof nog bijgeknipt worden zoals een kroon, om na een pasbeurt vastgeniet te worden. (Juffen nieten kronen, naaisters gebruiken velcro.) En zo was haar flower-power-roaring-twenties haarband een feit!

knutsels twins (52)

Ook zusje L. had wat stof uit de prullenmand gegraaid, samen met een origami-vlinder-probeersel en een overschotje groen tricot lint. Haar intenties waren voor mij niet zo duidelijk als het kroon-plan van haar zus, maar zelf had ze een duidelijke visie van wat er moest gebeuren. Eerst moesten er twee ongeveer dezelfde lapjes stof op elkaar gestikt worden en dan moest ook de vlinder op een specifieke plaats vastgezet worden. Ze vroeg of ik ook een bloem wou maken zoals die van haar zusje inclusief leren hartje. Het groene tricot fungeerde als stengel.

Pas toen ze mijn knuffelbeer van vroeger uit een donkere hoek van de zolder tevoorschijn toverde, kreeg ik zicht op haar creatieve plan. Ze wikkelde haar creatie rond Roosje de beer en vroeg me om de naad achteraan vast te stikken alsook de lintjes rond de schouders. Et voilà, de beer was aangekleed!

Knutsels twins-001

Zoals u merkt is zusje L. eerder het delegerende type en mocht/moest ik al het uitvoerende werk doen. Wat ik met veel plezier heb gedaan want het was een heel gezellig onderonsje!

11 opmerkingen:

  1. En voilà, de naaimicrobe is al doorgegeven! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat vergeten die meisjes "van ze leven" niet dat ze zoiets leuks met jou mochten doen. De creaties zijn prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zalige momenten, en wat een creatieve meiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Oh ja ik heb gisteren in Oostende je boek gekocht!!Nu nog tijd vinden om patronen over te tekenen en aan de slag te gaan.

      Verwijderen