maandag 24 augustus 2015

VALERIE BOONE IS EEN GENIE

Indigo sweater LMV (1)

Ik weet, ik weet. Alle blogboeken zeggen om met een aantal goede kernwoorden een duidelijke titel te kiezen die meteen zegt waar het blogbericht over gaat. In dit geval zou het dan iets in de trant van INDIGO SWEATER VAN VALERIE BOONE UIT LA MAISON VICTOR moeten zijn, maar ik was zo onder de indruk van haar eenvoudige, doch ingenieuze patroon dat ik voor deze berichttitel heb gekozen.

Indigo sweater LMV (4)

La Maison Victor valt hier elke twee maanden in de bus en tot hier toe ben ik er nog nooit in geslaagd om er ook echt iets uit te maken. Ofwel is het te ingewikkeld, te fout voor mijn lichaamsbouw, heb ik niet te juiste stof of ben ik te lui om na het knippen van het patroon ook daadwerkelijk over te gaan tot het naaien van het kledingstuk.

Indigo sweater LMV (3)

Deze keer ging het anders en zette ik wel door. De Indigo sweater was snel gekozen (een gemakkelijk patroon!) en voor alle zekerheid maakte ik eerst een testversie van de sweater uit oude gordijnstof. Als ware kledingpatronen-leek knipte ik braaf mijn patroondelen (zonder eigenlijk te weten wat de voor- boven- achter- of onderkant was) en volgde netjes de werkbeschrijving. Groot was mijn verbazing toen ik na stap twee al een compleet voor- en achterpand had! Met zakken! Omdat ook het naaien van de mouwen en de boordstof gemakkelijk verliep, besloot ik om een deftige versie van de indigo sweater te maken.



"DAT IS ZOALS MOUWLOZE TRUIEN
MET EEN COL, DAT HEB IK OOK NOOIT BEGREPEN."



Bij Madeline vond ik het meest zalige zachte stofje ooit: mĂȘlee-grijze sweaterstof met aan de binnenzijde een wit fleeceke. Perfect dus voor tijdens de winter en daarom paste ik de lengte van de mouwen wel aan want halflange mouwen en fleece is een beetje belachelijk. Dat is zoals mouwloze truien met een col, dat heb ik ook nooit begrepen. Enfin, ook sweater nummer twee rolde dus vanonder mijn te lang verwaarloosde overlock. Zonder boordstof weliswaar maar met een wolachtig gestreept stofje aan de randen. Van dat laatste ben ik nog niet helemaal zeker, misschien haal ik het er nog wel terug af. Ik heb nog even tijd voor de winter er is.

Indigo sweater LMV (2)

Indigo sweater LMV (5)

stof: Madeline de Stoffenmadam
boordstof: Den Boom circa 2005
patroon: indigo sweater van Valerie Boone (Remi & Cosette for teens en ook in La Maison Victor jul/aug)
soundtrack tijdens het naaien: Patty Griffin, Brigitta Kaandorp


32 opmerkingen:

  1. Schoon en ge hebt gelijk, ik heb hier ook nog wat patronen van geniale Valerie klaarliggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een schoontje! Misschien moet ik er mij ook maar eens aan wagen, aan dat patroontje van die sympathieke madam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gecharmeerd door uw naaisel, altijd maar deze keer nog meer door de vermelding van 'soundtrack tijdens het naaien'!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. moh jong zo schoon! Ik ga dat precies ook eens moeten testen, die sweater!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo leuk, de tijdelijke switch naar kleding! En niks aantrekken van de blogboeken jong, als iedereen doet wat daarin staat wordt het hier op den duur zo saai ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de streepjes als boordstof net een meerwaarde geven aan de trui. Ik denk: houden.
    En geweldig: uw naai-soundtrack :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die streepjesboord eraan laten, dat maakt de sweater juist af !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig! Ik twijfelde of ik die voor mezelf zou maken - als ik op de lilliputter dochter moet wachten duurt het nog een eeuwigheid - en je hebt me helemaal overtuigd. Meer voor jezelf maken, denk ik ook. Het gaat je geweldig goed af.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er super uit! Boordjes maken het uniek en heel leuk dus ik vind ze tof! ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Juich juich voor jouw versie van de indigo sweater ! En voor Valerie Boone en de ingenieuze patronen ! (dat hebben jullie toch echt wel gemeen !)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie trui! Ik zou het boordje er zeker aanlaten... dat doet de trui juist opvallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel knap! Boordje past er perfect bij vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk hoor! En eerlijk, de blogtitel prikkelde m'n nieuwsgierigheid. Misschien zijn al die boeken wel een beetje fout :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Laten die streepjes, een leuk accent dat je trui net dat ietsje meer geeft! Dat ga ik onthouden. Je doet me zin krijgen om deze trui ook te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Houden hoor, die streepjes! Die maken je trui net helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Amai ja goe!!! Nu maak ik hem ook peins ek :) welke maat nam je?
    Je gewoonlijke maat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Ann, ik nam de grootste maat van het patroon. Ik denk een 36 en zelf draag ik normaal een maat 38.

      Verwijderen
  17. Heel mooi! Ik ben ook fan van de boordjes, houden hoor. En laat die overlock maar wat vaker voor jezelf werken. (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat heb je dan toch wel snel gedaan he! :-) Keitof, en ik ben fan van het boordje! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik zou nooit kunnen naaien op Brigitte Kaandorp - te hard schokken van het lachen - maar jij zeer duidelijk wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Sis, je krijgt een dikke knuffel van mij. Zoooo complimenten zeg, dankjewel.
    Goed idee van je om de sweater met lange mouwen te maken. En met het roze boordje met de streepjes gaat je aaibaaiheidsfactor "whoooef" de hoogte in.
    Trouwens als je van het zelfde patroon ooit eens een jurk zou willen maken, moet je enkel het VP verlengen.
    Ineensteken gaat net zo vlot.
    (Mij een een genie noemen is er serieus over! Maar als blogtitel kan het wel tellen.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat er een jurk van kan gemaakt worden heb ik pas later in je boek gelezen. Misschien komt dat er ooit nog van want ik ben zwaar fan van je patroon!

      Verwijderen
  21. Die is mooi!!! Die boordjes zeker behouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Supermooi!
    Het is de tieners echt gegund dat er een boek met patronen voor hen is, maar ik vind het doodjammer dat deze sweater er niet is in gewone damesmaten, dit was echt het enige patroon dat ik overwoog om te maken uit de vorige LMV. Niet dus. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  23. euhm. Die testversie vind ik eigenlijk zeker even goed en mooi als de "goede" versie...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb ook nog nooit iets gemaakt uit LMV, uit schrik dat het te ingewikkeld gaat zijn... misschien mij er toch eens aanzetten dan, zo'n mooie trui zie ik wel zitten! En die boordjes zijn supertof, dus laat ze er maar aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb deze trui laatst ook gemaakt en ik ben er helemaal fan van. Al heb ik de zakken en de band aan de onderkant weggelaten. Dan is hij nog simpeler.

    BeantwoordenVerwijderen