woensdag 9 september 2015

ALLE BEGIN IS MOEILIJK

Mijn eerste tas (2)

Deze tas is een van de eerste die ik ooit maakte en een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Toen ik de tas bijna 15 jaar geleden maakte, was ik best tevreden van mijn eigen kunnen terwijl die eigenlijk erbarmelijk in elkaar steekt.



"MIJN NAAIMACHINE WAS DUIDELIJK
(NET ZOALS IK) NIET KLAAR VOOR DE JOB."



De stof was afkomstig van een oude suède rok gecombineerd met rood katoen en jeansstof. Voor de voering gebruikte ik zelfs echte synthetische voeringstof, iets wat ik vandaag nooit meer zou doen! Het vakje binnenin is zowat het enige dat wel op een deftige manier is gemaakt en wat ik vandaag nog wel zo doe.

Mijn naaimachine was duidelijk (net zoals ik) niet klaar voor de job. Er zijn enorm veel overgeslagen steken en als ze al gelukt zijn dan variëren ze in lengte. Een gepaste kleur garen had ik blijkbaar ook niet in huis.

De manier waarop de rits is ingezet is het hoogtepunt, of beter gezegd het dieptepunt van deze naai-tragedie. Veel valt daar niet over te zeggen, ik zal de foto's voor zich laten spreken. Ik krijg er alvast spontaan een Phoebe-gevoel bij.

Mijn eerste tas (6)

Mijn eerste tas (15)

Eerste tas

Mijn eerste tas (10)

Hoewel de tas eigenlijk op het stort thuishoort, kan ik het niet over mijn hart krijgen om hem weg te gooien. Hij is het begin geweest van een fijne hobby waar zelfs een blog en een boek zijn uit voortgekomen. Wie had dat ooit kunnen denken?

17 opmerkingen:

  1. Amai, dat valt nog reuze mee als eerste tas. Die van mij was gemaakt uit een oude veloursen broek, met de hand genaaid en die had zelfs geen voering ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh, heldhaftig om ze te tonen, maar vooral een ongelofelijke aanmoediging voor mij om te blijven leren en proberen !
    Merci !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al met al valt dat nog mee, toch? Ik zou het nu, na vijf jaar naaien, niet beter doen hoor - ik blijf dan ook een totale tassenleek...
    En dat Phoebe-filmpje, hilarisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je neemt het hele tassengedoe sportief op. Groot doorzettingsvermogen! Ik zou ze niet op h stort gooien, NEE, met fierheid dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat eerste maaksel is er eentje om voor eeuwig te blijven koesteren. Hier hangt het zelfs nog in de kast, ookal is het al 6 jaar te klein. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar hij heeft het al 15 jaar overleefd, dus er is toch wel iets goed gegaan met die tas?! En zo'n tas is het bewaren waard, al is het uit nostalgie, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, ik zou een soortgelijke post kunnen schrijven over mijn eerste overgooierke, en trots dat ik was. Ik heb het bewijs ondertussen vernietigd :) En hoe amateuristisch de afwerking ook van de tas, de combinatie van stoffen vind ik toch subliem :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi van ver ;)

    Het is wel fijn om te zien wat een verschil het maakt als we doorzetten, als we zoeken, proberen, fouten maken en ervan leren, kijken naar anderen, ....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zalig om dit te lezen en te weten dat we niet de enige zijn met eerst-naai-bloopers! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie tas en mooie kleuren, inderdaad niet weggooien maar koesteren. Wat in de winkels ligt verdient ook niet altijd de schoonheidsprijs.......

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mijn eerste kleertjes waren net zo! Werkelijk vreselijk en dat ik dat kind daar werkelijk heb ingestoken en dat ik die daar oom mee naar school stuurde :D Dat vergeeft ze me vast nooit :D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hahaha ! Je zou eens mijn eerste rok moeten zien ! Maar het was weer een stap verder in het leerproces, zo gaat dat ! (en ik zou die rok zelfs nog durven dragen (trots enzo), mocht ik er nog in kunnen ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig he, hoe je je eerste creaties nu met heel andere ogen bekijkt. Ik heb dat ook, en eerlijk gezegd kijk ik er liever niet naar :) Maar goed dat we evolueren en trots kunnen zijn op waar we nu staan! Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vond onlangs mijn eerste ritstasje terug en heb het vakkundig met rode kaken en ietwat sentiment terug weggemoffeld in het handschoenkastje ;). Petje af om jouw eerste maaksel te tonen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Grappig. Mijn allereerste is ondertussen al verdwenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hahahahahaha... My eyes, my eyes! Zalig, Annelies, eentje om inderdaad nooit weg te gooien! ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gave tas en zeker voor een eerste project! En wat is er leuker dan een tas te maken uit een oud kledingstuk. En je andere tassen zien er ook gaaf uit. Ga eens kijken of ik je boek vanuit Nederland kan bestellen. Ga zo door.

    groetjes VanSyl

    BeantwoordenVerwijderen