zaterdag 19 september 2015

EEN NIEUWE/OUDE STRIJKPLANK

strijkplank4

Vandaag stond er een simpel projectje op de agenda. Mijn strijkplank was dringend aan vervanging toe nadat ze vorige week bezweek onder alle druk. Ik had ze bijeen geplooid om te poetsen en toen ik ze terug open deed, was ze eenvoudigweg in twee gebroken.

Nu heel erg was dat niet want de plank bestond maar gewoon uit een stuk spaanplaat en handig streek dat niet. Zonde was het wel van de leuke houten poten en daarom ging ik op zoek naar een nieuwe plank voor het oude onderstel. Bij mijn bezoek aan kringloopwinkel nummer drie stootte ik op een niet al te grote metalen strijkplank met het juiste mechanisme voor de houten steunbalk. Er moesten enkel twee nieuwe gaatjes geboord worden en de poten konden meteen vastgeschroefd worden.

Voor de bekleding koos ik voor een laag dacron van 2 cm en een stofje van Ikea. Ik knipte een stuk stof dat rondom 7 cm groter was dan de plank en stikte een smal zoompje. Hierdoor reeg ik met veel moeite en weinig geduld een vintage elastiek. Nog een koordstopper en mijn strijkplank stond in het nieuw!

strijkplank1

Strijkpplank-001

Strijkpplank

strijkplank3

17 opmerkingen:

  1. Wow.. dat is echt bij uitstek de mooiste strijkplank die ik ooit gezien heb !

    Bij de kapotte foto dacht ik meteen.. die houten poten moet je recykleren ! Knap gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is je plank mooi geworden! Een tijdje geleden deed ik net hetzelfde en ...sindsdien is strijken echt leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ok, je gewelddadig karakter is bij deze recht gezet 😀. Mooi geworden! En het doet me er vooral aan denken dat de hies die ik ooit maakte niet mooi spant rond de strijkplank en dus dringend op mijn to do lijst moet. Bij deze.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap gemaakt, en oh, een strijkplank met houten poten: jaloers!!! Doet me eraan denken dat ik ook eens een nieuwe hoes moet naaien voor mijn saaie plank.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met veel plezier en een uniek onderstel terug aan de strijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met veel plezier en een uniek onderstel terug aan de strijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof zeg, met die houten poten! Zou veel mooier in mijn interieur zijn dan die lelijke metalen strijkplank! Misschien zou ik dan meer strijken als ik de plank zou kunnen laten staan ipv ze te moeten wegmoffelen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schone strijkplank. Ge zou ze van plezier bovenhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Strijkplanken, ik vind ze lelijk. Vooral het exemplaar dat permanent tentoongesteld staat in mijn naaihoek en waar mijn blik dus dagelijks op valt. Maar deze. Oh my. Deze is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als nieuw - gloednieuw. Ge zoudt er nog goesting van krijgen om te gaan strijken verdorie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ook een houten onderstel, ik kocht ze toen ik trouwde (20 jaar geleden) bij Hema. Het was mijn eerste uitzet-aankoop! Super opgelost, want ik zou niet weten of ik die nog zou vinden, zo'n houten exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen