zondag 6 september 2015

JEANSSTOF & LEER

denim schort (1)
Vandaag maakte ik een simpele schort met gekruiste rug. Hoewel ik het gewone schortmodel wel mooi vind, zeker wanneer die lang genoeg is om er een plooi in te leggen, gaat die halternek na een tijdje toch steeds pijn doen. Daarom koos ik ervoor om een schort met een gekruiste rug te maken. Veel vriendelijker voor mijn nek- en schouderspieren.



"JEANS IS ZO'N DANKBAAR MATERIAAL
OM MEE TE WERKEN. STEVIG, KREUKT AMPER
EN EVEN SCHOON AAN BEIDE KANTEN."



Voor de schort en een stuk van de linten gebruikte ik een stevige jeansstof met de averechtse kant naar buiten. Jeans is zo'n dankbaar materiaal om mee te werken. Stevig, kreukt amper en even schoon aan beide kanten. Het is en blijft een van mijn favoriete stoffen. Aan de zij- en bovenkant stikte ik een klein zoompje, maar aan de onderkant niet omdat de zelfkant op zich mooi genoeg is. Voor het bovenste gedeelte van de linten gebruikte ik leer dat ik vastzette met rivetten. Ook aan de achterkant van de zeilringen en de boord van het vakje vooraan werd er leer gebruikt.

Het patroon is zelf getekend en hier en daar wil ik het nog wat aanpassen. Een volgend exemplaar zou ik bijvoorbeeld iets langer maken en ook 10 cm breder aan elke kant. Ik heb namelijk nogal wat 'junk in the trunk' oftewel een dik gat en dat kan wel een ruimere schort verdragen.

Ik denk erover om een tutorial te maken voor deze schort, maar dan een vereenvoudigde versie. Met keperband en naaigaren in plaats van leer en rivetten. Wat denken jullie?

denim schort (2)


denim schort (4)

denim schort (3)

Stof: Nostex
Leer en rivetten: Berten - Seijnhaeve
Zeilringen: Veritas
Soundtrack tijdens het naaien: Jewel

29 opmerkingen:

  1. Mooi! Dat leer maakt het zo chique! Grote ja dus voor een handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! Dat is het dus geworden, nooit aan een keukenschort gedacht. Laat maar komen die handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja! Graag een handleiding. Zou hem direct maken zodat ik hem dit schooljaar kan dragen bij de lessen vrije grafiek.
    Ik vind hem mooi, chique én stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een zeer mooie schort geworden! Tutorial mag gerust met leer en rivetten zijn....is iets speciaals!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja graag, ik heb nog een jarige zus te verwennen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Junk in the trunk... ik lig dubbel 😄😄
    Maar wel een geweldig schone schort!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeans en leer, dat is een hele beste combi, maar voor een schort dat steeds in de was moet, misschien niet het allerhandigst. Ik droom eel eens vvan een winkel en dan zou ik zulke schorten dragen. Dus kom maar door met de tuto voor het geval dat dromen uitkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan die was heb ik ook al gedacht, maar deze keer heb ik de 'form follows function' laten varen omdat ik heel graag met leer wou werken. Waarschijnlijk niet zo slim van mij, we zullen wel zien wat het geeft in de was!

      Oh, en blijven dromen over die winkel hè!

      Verwijderen
  8. Zo mooi!! Laat die tutorial maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow! Mooiste schort ever!! De vorm, de materialen... perfect gewoon.
    (Oh en dat nieuwe logo - prachtig!)

    BeantwoordenVerwijderen

  10. Ja! Schoon! En eigenlijk weer n beetje sprakeloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waw.Ik ben fan voor deze schort,alleen heb ik zo mijn twijfels of die leren riempjes niet vervelend zitten in de hals...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia, zelf heb ik er nog geen last van gehad omdat de riempjes nooit rechtstreeks in mijn hals zitten, maar altijd op mijn kleding vallen. Met een open rug of spaghettibandjes zijn ze misschien inderdaad wel wat oncomfortabel...

      Verwijderen
  12. vrouw, jij hebt schone junk in the trunk, laten we dat niet vergeten! En zeg, geniaal, die gekruiste banden! Want ik draag zelden een schort omdat ik daar idd last van krijg in mijn nek!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Love it.... en die combi van spijker met dat leer heel mooi ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh ja, laat die tutorial maar komen ;-) (ik vind deze versie met leer en rivetten übercool ! )

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo mooi! Tegen die tutorial zeg ik zeker: "Ja!"

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super toffe en originele schort! Veel kookplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Drukkers aan het leer? Zou dat gaan? Kunnen ze er af voor de was... Of bretels-sluiting...?
    Ik ben geïnspireerd, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen