dinsdag 15 september 2015

WORKSHOP @ LOTTE MARTENS

workshop Lotte Martens 1

Op zaterdag volgde ik samen met een aantal andere bloggers een workshop zeefdrukken bij Lotte Martens. Ik had geen flauw idee wat te verwachten en reed met veel goesting, maar weinig inspiratie richting Leuven.

Na een korte introductie waarbij ik al meteen leerde dat 'Lotte Martens' uit een tweekoppig team bestaat (Lotte Martens & Karen Simons) kregen we een crash course zeefdrukken en werden we nadien meteen aan het schetsen gezet. De intimidatie die uitgaat van een blanco blad papier was nog even groot als vroeger op school en ik vond het dan ook heel moeilijk om iets deftigs te schetsen. Lotte benadrukte dat het vooral een kwestie is van 'verstand op nul en gaan', iets dat voor mijn malend hoofdje toch niet simpel is. Uiteindelijk kregen we allemaal iets leuks op papier: de ene Eva koos voor blaasbloemen en huisjes, de andere voor blaadjes en hartjes. Lieselot tekende een schattige beer (zie hieronder), Joke ging resoluut voor cactussen en bij mij verschenen er allemaal beestjes op mijn blad. Jo en Valerie gingen de abstracte toer op.



"BIJ SOMMIGEN GING DIT STADIUM GEPAARD
MET HET NODIGE GEVLOEK EN GEZUCHT,
BIJ ANDEREN BRACHT HET EEN
AANGEBOREN TALENT NAAR BOVEN."



Na het schetsen werd de zeef drukklaar gemaakt en konden we kleuren kiezen en mengen. Iets waar ik duidelijk geen talent voor heb, het woord 'kinnekeskak' is zelfs gevallen. Hoe dan ook konden we nu echt beginnen drukken en ook dat was moeilijker dan het eruit ziet. Bij sommigen ging dit stadium gepaard met het nodige gevloek en gezucht, bij anderen bracht het een aangeboren talent naar boven. De uiteindelijke resultaten varieerden in stijl en kleur, maar hadden van iedereen wel evenveel creativiteit en energie geëist.

En dat is toch hetgeen wat mij het meeste is bijgebleven van deze fijne namiddag: de tijd en energie die hierin kruipt. De stoffen die Lotte en Karen fabriceren zijn stuk voor stuk pareltjes. Geen bandwerk, maar stoffen die met veel passie en respect voor de stiel gemaakt zijn. Waar lang wordt over nagedacht en gefinetuned tot ze helemaal perfect zijn. Perfectie die je bijvoorbeeld hier of hier kan kopen en waar je zelf een gooi kan naar doen tijdens een van de workshops.

Graag nog een dikke merci aan Lotte en Karen voor de fijne en leerrijke namiddag en aan mijn blogcollega's voor de immer aanwezige gezelligheid die zo typerend is voor bloggers onder elkaar.

workshop Lotte Martens 2

workshop Lotte Martens 3

workshop Lotte Martens 4

workshop Lotte Martens 5

workshop Lotte Martens 6

workshop Lotte Martens 7

workshop Lotte Martens 8

workshop Lotte Martens 9

workshop Lotte Martens 10
workshop Lotte Martens 11
workshop Lotte Martens 12

14 opmerkingen:

  1. Zoals ik al zei: aan die fotopracht tippen de mijne nog niet in de verste verte. Ik zal toch ook eens een cursus moeten volgen ;) Tof verslagje van een héél fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai zeg, wat een foto's Annelies! Zo mooi… Ik vergat foto's te nemen door alle hectiek maar in mijn herinneringen had ik een topnamiddag. Merci voor 't gezelschap! x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het was tof hè! Ik kijk al uit naar jouw sjaal en relaas van de dag op jouw blog.... :-)

      Verwijderen
  3. Ik keek echt reikhalzend uit naar jouw verslagje ! Ik wist gewoon dat je ons weer omver zou blazen, niet alleen met de prachtige foto's, maar ook met jouw originele kijk op deze fijne namiddag ! Je bent een vat vol talenten !!! (misschien vergat ik wel niet zo onbewust mijn fototoestel ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie samenvatting van deze dag! Misschien is je talent voor tekenen dan niet zozeer ontwikkeld, dat voor fotografie en schrijven des te meer. Schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig stukje en die foto's... Wauw! Fijn je te ontmoeten, tot de volgende gelegenheid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het ook fijn om het gezicht achter Bambiblauw te leren kennen. Het deed me er aan denken dat ik nog steeds een prachtige paneelstof heb van jullie waar ik dringend iets mee moet doen!

      Verwijderen
  6. Waw mooi!!! Moet een geweldige ervaring geweest zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och wat had ik daar graag bij willen zijn!. Zeefdrukken dat is nou echt mijn afdeling. Ik ben eraan begonnen om stof te kunnen bedrukken, maar eigenlijk druk ik altijd op papier. Ik vind het een zaligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zoveel gezelligheid en talent bij elkaar, Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi verslag! Ik heb wel wat spijt dat ik er niet bij kon zijn. Maar ik weet al welk verjaardagscadeautje ik wil ;-) (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad prachtige foto's. Moet een fijne ervaring zijn geweest, die dag!

    BeantwoordenVerwijderen