zaterdag 24 oktober 2015

EEN BOMMAKLEED


Toen ik onlangs in de bib door een Burda bladerde kwam ik een patroon voor een simpel kleedje tegen. Eentje met een verhoogde taille en loshangend rokdeel, ideaal om te verbergen wat niet gezien moet worden en perfect om mijn korte beentjes optisch wat te verlengen. Het gebrek aan decolleté was het enige minpunt. Niet dat ik met 'de meisjes' te koop wil lopen, maar aangezien ik torso-gewijs eerder bij team Susannah hoor, wist ik niet of het erg flatterend ging zijn, zo'n hooggesloten jurk. Toch waagde ik het erop en koos ik veiligheidshalve voor een proefstofje zodat er niet meteen een kalf verdronken was moest het hopeloos fout lopen. Ik maakte mijn gewone maat 38 en deed geen aanpassingen, want dat kan ik niet.



"ZELFS DE BOMMASTOF KAN IK ONDERTUSSEN
APPRECIËREN. IN DE HERFST & WINTER
GERAAKT EEN MENS WEL WEG
MET ZO'N CARREAUX STOFJE, NIET?"



Uiteindelijk verliep alles vrij vlot, maar allesbehalve foutloos. De mouwen knipte ik zonder zoom en bij het stikken van de mouwboord bleek er aan elke mouw een grote valse plooi te zitten. De halsboord naaien vond ik dan weer een gepruts vanjewelste en op de een of andere manier komt de zoom bovenaan piepen. De blinde rits tenslotte zit er voor mijn doen wel netjes in. Ik stikte ze vast met een gewone ritsvoet en dat ging eigenlijk bijzonder vlot. Zelfs de taillenaden achteraan liggen perfect tegen elkaar ter hoogte van de rits. Ze zit er wel een beetje 'hobbelig' in, wat voor een ongevraagde stegosaurus-look zorgt, maar dat is met een vestje zo opgelost. De print achteraan loop niet door, maar daar heb ik dan ook totaal geen rekening mee gehouden. Beginner zijnde leek me dat het verstandigst.  Het was trouwens ook de eerste keer dat ik in mijn ondergoed achter de naaimachine zat. Zo'n kleed passen en vervolgens de zoom stikken doet dat met een mens. (Of ben ik nu aan het 'oversharen'?)

Over het algemeen ben ik best tevreden met dit kleedje en zelfs de bommastof kan ik ondertussen appreciëren. In de herfst en winter geraakt een mens wel weg met zo'n carreaux stofje, niet? Dus ik denk dan ook dat ik dit jurkje nog ga maken, zij het in een andere stijl van stof. Bij poging twee zou ik wel graag de mouwen verlengen. Wie weet hoe dat moet, mag gerust zijn wijsheid hieronder in de commentaren delen. Andere tips i.v.m. halsboorden stikken of hoe deze iets wijder te maken, zijn ook meer dan welkom!

kleedje Burda123 (7)

kleedje Burda123 (2)

kleedje Burda123 (1)

kleedje Burda123 (6)

kleedje Burda123 (3)

kleedje Burda123 (8)

Stof: gekregen
Rits en garen: Madeline de Stoffenmadam
Patroon: Burda Style 8/2015

49 opmerkingen:

  1. Voor een" bommakleed" ziet het er heel mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat bommakleed zou ik ook met plezier rond mijn lijf dragen hoor! Zo mooi ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben ook fan. voor de mouwen: als je de mouw in de helft doorknipt en dan aan beide zijden de helft van de gewenste waarde bijvoegt kan je de mouw verlengen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké, dat ga ik zeker nog vijf keer moeten lezen vooraleer ik dat helemaal begrijp, maar alvast bedankt voor de tip! :-)

      Verwijderen
  4. Oh, ik ben ook een ondergoednaaister! (Confession :) ) Passen is gewoon zoveel handiger als je niet telkens een hele outfit moet uitspelen. Alleen is een naaikamer met een groot raam daar niet echt de ideale locatie voor ;)
    Ik vind trouwens dat de imperfecties hier serieus worden overdreven. Ik zie enkel een schoon (bomma)kleed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha! Van een ongewenst publiek heb ik op mijn zolderkamer gelukkig geen last van! ;-)

      Verwijderen
  5. Ik vind het een mooi eindresultaat. Dat het niet perfect is, daarom is het homemade. De stof is niet bomma maar best in deze winter dus ook dat zit goed.
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    www.koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het prachtig met riempje en laarzen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, ik vind hem heel geslaagd hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik sluit me aan bij de fanclub! Mooi gedaan en een ideaal winterkleedje. Deze versie spreekt me meer aan dan die van het boekje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi kleed en het staat je geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, echt tof dat kleedje, zelfs bij een team sussannah torso (heerlijke omschrijving!). Als ik mouwen moet verlengen teken ik op het patroon gewoon de gewenste centimeters bij aan en probeer ik de vormen en lijnen van het patroon te respecteren. Of dat is zoals het hoort (waarschijnlijk niet) weet ik niet. Maar het werkt meestal wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.burdastyle.com/techniques/lengthen-a-pattern/technique_steps/5
      (Misschien helpt dit?)

      Verwijderen
    2. Dankjewel! Dat zal ik eens bekijken, hoewel ik jouw manier precies toch eenvoudiger vind. :-)

      Verwijderen
    3. wel opletten dat je mouw onderaan niet te smal wordt

      Verwijderen
  11. Prachtig! Een stijlvolle Bomma ☺️

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het echt leuk staan .....grappig verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Volledig fan van het kleed met de riem! Toont zelfs beter bij jou aan dan in het boekje :-)
    mizolilie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi kleedje hoor, die imperfecties daar heb je al een vergrootglas voor nodig. En dat passen, dat is de reden waarom ik bijna nooit grote mensen kleren maak ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zoals Katrien zegt: Het ziet er goe uit. Ik wil ook een bomma kleedje��

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik vind het een heel geslaagde jurk en ze staat je goed !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind het prachtig! En met die ruitjes kom je zeker goed weg, deze winter.
    Zo'n verhoogde taille is precies ook wat ik nodig heb! Ik kom uw patroon eens lenen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als mijn bomma er zo bij zou lopen ... 't Staat je supergoed!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Staat je goed hoor en die kritiekjes ziet een ander toch niet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Staat je erg leuk die jurk. En de foutjes die zie je alleen zelf als je het verder niemand vertelt... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Erg leuk. Als je niks gezegd had, hadden we die 'foutjes' niet gezien, hoor! Top-bommakleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het kleed mag dan wel wat bommagehalte hebben (volgens jou dan toch), jij hebt dat verre van !!! Zeker nog eens maken, het staat je gewoon schitterend !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind het een leuk kleed, enne, herkenbaar, in het ondergoed achter de naaimachine.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dag Annelies, Als ik het goed onthouden heb past bij een team Susannah-torso beter een V-hals. Maar dan verander je wel serieus het uitzicht van je jurkje. Als je een ronding wil behouden, maar dan dieper, knip dan van je originele patroon aan de hals bvb 5 cm af bij VP en AP. Dit maakt ook wel dat helemaal rond de hals de opening wijder wordt. Persoonlijk vindt ik dat fijn. En voel je je dan niet opgehangen. Nu heb je de hals wijder gemaakt maar het beleg nog niet. Maar vooraleer ik daarover verder ga... bestaat het uit 2 stukken (binnen en buitenkant) of niet?
    De mouwen verlengen doe je zoals Heidi zegt. Even uitgebreid: Je legt het patroon van de mouw met de kop van de mouw naar boven en de mouwzoom naar onder voor je op tafel. Neem een lat. Meet van aan het okselpunt (links en rechts van de mouwkop, het laagste punt dus) naar beneden tot de mouwzoom en deel in 2. Verbind deze twee punten horizontaal en knip door op die lijn. Neem een nieuw patroonpapier en leg de delen erop. Met bvb 20 cm (naargelang hoeveel je wil verlengen) tussen boven en onderstuk. Plak vast. Neem terug je lat en teken een rechte lijn van aan de okselpunten (links en rechts) tot de mouwzoom. Succes. Anders ook hier altijd eens welkom voor een demonstratie in levende lijve. .;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dankjewel Valerie! Hier ga ik zeker mee aan de slag en hopelijk lukt het mij dan!

      Verwijderen
  25. Waw, schoon bomma-stofke! Jurkje staat je prachtig! ik zou inderdaad volgende keer de halsuitsnijding wat dieper maken. Of met een V-hals zoals hierboven gezegd werd. en uhm, ik vind de riem erop ook heel mooi!! vooral omdat die in dezelfde kleur van de laarzen is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi! Het stofje past perfect bij het patroon. Zou ik het voor mezelf maken zou ik het aan de hals wat dieper uitsnijden maar ook niet teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooi! Het stofje past perfect bij het patroon. Zou ik het voor mezelf maken zou ik het aan de hals wat dieper uitsnijden maar ook niet teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Met het riempje vind ik het mooier, het staat u goed. Ideaal stofje voor dit seizoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Tips kan ik je niet geven,weet er zelf niet veel van.Vind het wel passen bij je dat ruitje en bomma kleedje.En die foutjes,maken we die niet allemaal wel eens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Schoon, Annelies, staat je prima! Met riempje vind ik het het mooist, maar ook zonder kom je er helemaal mee weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Amai, ik vind dat een heel schoon bomma-kleed!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ook hier grote fan, zowel van het modelleke, de stof als de uitvoering! Ik zoek al keilangst naar een dergelijk kleedje in de winkel, zonder succes. Echt schitterend! Ik moet dringend eens werk maken van leren naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Als jij dat voor bomma's vindt, word jij later een erg trendy bomma!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. ik wil ook een bommakleed...voor Kerst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen