zondag 17 januari 2016

BACK TO BASICS

hand waxed tote bag with leather handles


Er zijn zoveel verschillende soorten tassen en nog meer verschillende soorten stof, maar om de een of andere reden kom ik steeds terug naar een eenvoudig model in een eenvoudige stof. Geen toeters of bellen, moeilijk te stikken tussenvoeringen, drukke prints (hoewel een kitschigere bloemenprint ook wel cool is) of veel fournituren. Gewoon een basic tas.



"IN AMERIKA, ENGELAND EN AUSTRALIË
ZIJN ER PRODUCENTEN, MAAR DAN BEN JE
AL VERPLICHT OM STOF PER ROL TE KOPEN
MET BELACHELIJK HOGE
VERZENDINGSKOSTEN TOT GEVOLG."



Al jaren ben ik daarom op zoek naar waxed canvas. Dat is een geweldig product om tassen van te maken: mooi, simpel, waterdicht en heel sterk. Aan dat lijstje kan je ook 'moeilijk te vinden' toevoegen want het is me tot vandaag nog steeds niet gelukt om een verkoper hiervan te vinden in België. In Amerika, Engeland en Australië zijn er producenten, maar dan ben je al verplicht om de stof per rol te kopen met belachelijk hoge verzendingskosten tot gevolg.

Over naar plan B dan maar en dat is zelf waxed canvas maken. Internet bracht raad en ik probeerde verschillende samenstellingen en aanbreng-methoden uit. Verscheidene weken en tientallen proefstofjes later kwam ik tot een goed resultaat en kon ik beginnen denken aan een tas.

Ik koos voor donkerblauwe dichtgeweven stof ook wel workwear genoemd en die behandelde ik met de was. De voering bestaat uit gestreept katoen. Doordat de buitenstof erg stevig is, is tussenvoering niet nodig en 'staat' de tas vanzelf. (De tas hoefde voor de foto niet opgevuld te worden.) De tas kreeg nog leren hengsels die ik iets langer maakte en verder dan normaal uit elkaar plaatste. Zeker in de winter met een dikke jas aan is dat gemakkelijk om de tas aan je schouder te hangen.

Ik ben mij ervan bewust dat het niet de meest originele of opwindende tas is, maar je kan niet geloven hoe content ik er mee ben. Vooral de voldoening dat ik na al dat proberen en experimenteren er in geslaagd ben het product te maken dat ik voor ogen had is groot. Dit smaakt naar meer!


tote bag from hand waxed canvas (3)

tote bag from hand waxed canvas (4)

tote bag from hand waxed canvas (2)

tote bag from hand waxed canvas (1)

Stoffen: Nostex Mechelen
Leer: Berten - Seijnhaeve
Soundtrack tijdens het naaien: The Graham Norton Show

32 opmerkingen:

  1. Ik vind ze er anders wel heel cool uitzien, zo gewaxed en al ... uw machinerie trouwens ook !
    (P.S. en deze namiddag dacht ik nog regelmatig hoe cool jij gewoon te werk gaat om tot een tassenpatroon te komen ... iets waar ik maar geen inzicht in lijk te krijgen ... #marietjeindemaak)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij is de anatomie van een mantel of hemd dan weer een groot mysterie, dus de bewondering is wederzijds! #ikbenalbenieuwdnaardatmarietje

      Verwijderen
  2. Cool, ik zou er zelf nooit aan beginnen maar stoer weeral dat jij dat wel doet. En eenvoud gaat het langst mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. waw, ja echt waw, awel je hebt er nog al over geschreven en toen kreeg ik ook al goesting maar ook zowa schrik ... doet ge niet eens wa technieken uit de doeken binnenkort?? Ooit wil ik ook eens waxen ee, wax in wax out (wat zou dat bij mij geven seg:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL, wax in wax out! Alleen Mr. Miyagi ontbreekt nog!

      Verwijderen
  4. Oh wat een leuke tas. Ik wil ook je ervaringen over dat waxen graag eens horen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ok, blijkbaar ben ik de enige die het niet snapt :)
    Wat is er dan met dat waxen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wax wordt in de stof gewreven waardoor die steviger en waterdicht wordt. Vroeger werd dit veel meer gedaan, voor gore-tex zijn intrede deed.

      Verwijderen
  6. Indrukwekkend en echt héél mooi! Sober does it!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan me niet voorstellen hoe dat aanvoelt die gewaxte canvas. Wat een geweldige machine. Die tas is door zijn eenvoud heel stijlvol!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat voelt een beetje glad en zacht aan, best aangenaam. Als je er heel lang over wrijft, geeft de was wel wat af op je handen.

      Verwijderen
  8. Wil je please wat meer vertellen over dat waxen en je ' waxrecept '? Heb laatst bij de schoenmaker gevraagd naar zo n spulletje, maar die van vond mij heel grappig en had er nog nooit van gehoord...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een mix van bijenwas en paraffine. Er zijn veel verschillende recepten en verhoudingen te vinden op het net. Het is een beetje zoeken wat jou het beste past. Je kan ook kant en klare blokken wax kopen: otterwax of greenlandwax van Fjällräven.

      Verwijderen
  9. Ik vind het knap hoe jij steeds originele stoffen weet te maken voor je 'simpele' modellen! Eenvoud siert, ook hier weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk! En wat een leuke foto's. Is die tas nu waterbestendig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor! Je moet er uiteraard niet mee gaan zwemmen, maar een fikse regenbui overleeft die wel.

      Verwijderen
  11. Heel mooi! Nu zou ik zo graag eens voelen aan die tas. Ik kan me er weinig bij voorstellen bij die waxed stof

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja! Stoer en simpel, precies goed. Heb ook al vaak gezocht. Bee ook benieuwd naar hoe en met welke was je dat deed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een mix van bijenwas en paraffine. Er zijn veel verschillende recepten en verhoudingen te vinden op het net. Het is een beetje zoeken wat jou het beste past.

      Verwijderen
  13. Leuk dat blauwe kleurtje in je kapsel.
    Ja,een super tas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat zag ik achteraf pas! Ik ben steeds mijn haarrekkertjes kwijt en dus zet ik mijn haar vaak vast met een potlood.

      Verwijderen
  14. Amai super! Eenvoudig maar weer heel mooi en stijlvol. Het is praktische stof voor tassen maar de onbeschikbaarheid is stom. Ik heb ook al gezocht en blijf zoeken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waxed canvas, daar ben ik ook al lang naar op zoek! Zelf doen heb ik nog nooit gewaagd. Het resultaat ziet er weer heel goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jaloers ben ik, een prachtstuk in al haar eenvoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig, en die foto's, die sfeer, alles klopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh waw, wat prachtig! En helemaal top dat je dat gewoon zelf gedaan hebt! Ik ben geen tassen-madam, dus ik had nog nooit van waxed canvas gehoord :-) maar ik vind het resultaat de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ge-wel-dig! simpel en stijlvol, always a winner!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk, zo'n zelfgewaxte stof! mooie tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Supermooi!! Ik denk dat hij ook een geweldige "nieuwetasgeur" heeft, niet? Coole naaimachine heb je daar ook staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo tof dat je blijft proberen tot je 'het' juiste recept vindt!
    En zoals iedereen hier boven, ben ik ook gewonnen voor de simpelheid van de stof.
    Eenvoud siert, maar daar ben ik pas achtergekomen nadat mijn kast volzat met stoffen vol kleurrijke prints! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh geweldig!! Gewoon al de moeite die je ervoor deed!! En het resultaat is mooi!

    BeantwoordenVerwijderen