vrijdag 22 januari 2016

DIY: LEREN LAARZEN VERVEN

laarzen verven (6)

Jaren geleden kocht ik een paar cognackleurige leren laarzen. Heel veel heb ik ze niet gedragen (voor mij zijn de hakken aan de hoge kant) maar nochtans is dat er niet aan te zien. Blijkbaar ben ik er in geslaagd om ze op die tijd helemaal af te slijten. Een combinatie van mindere kwaliteit en slecht tot geen onderhoud zijn hiervan de oorzaak.

Tijd dus om daar iets aan te doen en leerverf brengt de oplossing.

laarzen verven (2)

Wat heb je hiervoor nodig?
-aceton
-een vod
-leerverf met bijhorend aanbrengsponsje
-schoensmeer
-boensponsje
-handschoenen


laarzen verven (3)

De belangrijkste stap is (zoals steeds) de voorbereiding. In dit geval betekent dat de laarzen ontdoen van alle vuil en vet, maar vooral van de bovenste afwerkingslaag. Die moet er helemaal af! Dit doe je eenvoudig met aceton en een vod (in een goed verluchte plaats!) en veel 'elbow grease'. Het is absoluut geen leuk werkje en duurt best lang, dus weet waar je aan begint.

laarzen verven (4)

Vervolgens is het tijd voor de 'fun stuff': de leerverf. Ik dacht dat het moeilijk ging zijn om die mooi egaal aan te brengen, maar niets is minder waar. Bij de verf zit een klein sponsje op een steeltje waardoor het super gemakkelijk is om de laarzen te verven. De verf is ook heel dun en vloeibaar waardoor je echt niet hard moet wrijven. Twee lagen zijn wel nodig om tot een goed dekkend resultaat te komen. Wanneer de verf gedroogd is, is het effect nog niet 'wauw' aangezien het leer er erg dof uitziet. De volgende stap lost dit echter helemaal op.

laarzen verven (5)

Nu komt de schoensmeer in actie. Gewone schoensmeer in een bijhorende tint brengt de kleur naar voor en voegt de nodige glans toe. Gevolg: mijn laarzen zien er als nieuw uit!

(En dan ga ik nu mijn laarzen naar de kringloopwinkel brengen. Blijkbaar was er meer dan alleen het afgesleten zicht van de laarzen dat me stoorde. Ik vind ze gewoon niet mooi. Hopelijk kan iemand anders ze wel appreciƫren.)


DIY: how to dye your leather boots and bring them back to life!

15 opmerkingen:

  1. Hahaha, oh jee, wat een werk en dan toch weg. Afijn, wel maar mooi weer iets nieuws uitgeprobeerd. Dank voor t delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had net een versleten paar laarzen opzij gezet om te gebruiken voor een tas, maar nu ben ik toch meer voorstander van dit trucje! Zou dit ook lukken met printsnelheid? Op mijn laarzen zitten kleine figuurtjes en een bloemetje (klinkt misschien gek maar hopelijk weet je wat ik bedoel). Zou dat ook lukken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahahaha, zou mij ook overkomen!
    Toch bedankt voor de tip, ik ga volgende keer twee keer nadenken voor ik schoenen wegdoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zien er precies gewoon totaal andere laarzen uit zo ... chique !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet te doen gij: al dat werk en dan toch naar de kringloop! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ging exact, maar echt woordelijk exact, hetzelfde typen!

      Verwijderen
  6. WoW! Wat een knap resultaat, weer iets bijgeleerd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waw! Wat een effect! Jammer van het werk, maar nu weet de rest van de wereld hoe het moet... merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toch nr de kringloopwinkel? Ze zijn supergoed gelukt! Prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb mijn schoenen zo ook een keer geverfd, verbluffend resultaat!
    Jammer dat je ze toch niet zelf gaat dragen, maar iemand anders wordt er vast heel blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een tof effect. Net nieuwe. Zonde zonde :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. gniffel om de clou van het verhaal :-) maar wel fijn om weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed idee! Ik heb enorm goede laarzen staan maar ik ben de kleur beu.

    BeantwoordenVerwijderen