zondag 14 februari 2016

KUSSENS MET PASPEL & RITS


Afrikaanse kussens (2)


Het cadeautje dat ik maakte voor de BFF heb ik dan toch maar niet afgegeven. Ik kreeg het niet over mijn hart om iets te geven waar ik niet content van was. Natuurlijk moest ik dan op zoek naar een vervangcadeau en ook hiervoor ging ik te rade op haar Pinterest pagina. Veel keuze had ik niet aangezien ze in totaal 15 pins heeft opgeslagen, maar gelukkig volstond dat om genoeg inspiratie op te doen. Deze en deze pins deden mij besluiten om een paar kussens te maken.

Bij het stof kiezen voor mijn boek bij Les Tissus du Chien Vert wist ik dat ze daar prachtige stoffen met Afrikaanse prints verkochten en dus repte ik mij als de wiedeweerga naar hun site om een keuze te maken. Na wat wikken en wegen koos ik deze drie stoffen uit en hoopte vervolgens op een snelle levering. (Het was zondag en zaterdag moesten de kussens af zijn...) Ondertussen kocht ik bij Veritas paspel in rood en groen (Mijn eerste keuze was geel, orange of blauw, maar die hadden ze niet) en diepte ik uit mijn ritsenverzameling drie smalle metalen ritsen op. Op vrijdagvoormiddag had ik dan de stoffen in mijn bezit en zo kon ik vrijdagavond starten met naaien.

Dit ging moeilijker dan verwacht. Ik ging er vanuit dat zoiets wel snel ineen zou zitten maar dat was buiten mijn complete gebrek aan 'handleidinglezentalent' gerekend. Hoewel Oon het allemaal heel deftig uitlegt (met bijhorende foto's) liep het toch niet van een leien dakje. Na veel gepruts, getorn en gevloek had ik een kussen met rits en paspel, maar echt content was ik er niet van. Kei déjà vu dus. Kussen twee en drie gingen al iets gemakkelijker en tegen 23:30 uur had ik drie kussens klaar.

Ze zitten echter niet in mekaar zoals Lies het bedoeld heeft, hoewel ze er wel zo uitzien. Waar het juist fout ging weet ik ook niet, ik denk bij het plaatsen van de paspel. Ik gebruik dat erg weinig (en ik weet nu ook weer helemaal waarom!), maar is het normaal dat dat zo'n smal zoompje heeft? Paspel stikken op zich vind ik niet zo erg, het is de combinatie met de rits die niet is zoals ik het wil. De zoom is zo kort dat die hier en daar komt piepen.

Maar enfin, gisteren heb ik de kussens overhandigd en de BFF was er heel tevreden mee. Ze droomt al van assorti gordijnen.

Afrikaanse kussens (1)

Afrikaanse kussens (3)


Patroon: Oon
Stof: Les Tissus du Chien Vert
Paspel: Veritas
Kussens: Action
Soundtrack tijdens het naaien: Jurassic World  (Ik zet vaak de televisie op gewoon om wat 'white noise' te hebben op de achtergrond.)

*Mijn geliefde Nikon D60 is kapot en dus moet ik het voorlopig stellen met iPhone foto's. Wie een goede hersteller kent of een idee heeft van zulke herstellingskosten mag het mij trouwens steeds laten weten!!

7 opmerkingen:

  1. Ik ben zot van alles Afrikaans ;-) maar niet van Afrikaanse stoffen. En toch, nu ik deze zie vind ik ze wel héél stijlvol. Dus volgende keer wandel ik dan toch wat trager langs dit soort prints.
    A job well done, me dunkt! Wie ziet dat trouwens, dat van die rits en die paspel die niet perfect zijn. Juist: niemand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel, ik ben daar ook niet zot van. Maar nu ik deze kussens gemaakt heb, ben ik ze meer gaan appreciëren. Als ik ze zo samen zie, heeft dat wel iets.

      Verwijderen
    2. Same feelings over deze stoffenkeuze!
      Ik slaag er ook niet in hoor, paspel + rits + kussenhoes. Ik heb besloten geen ritsen meer te steken. Zag gisteren een truck met drukknopen op een lint.

      Verwijderen
  2. Hier liggen in de witte zetel 3 versies die we eigenhandig meebrachten van onze reis doorheen Zuid-Afrika. De jouwe kunnen er perfect naast!!
    Ook al zelf kussens gemaakt. Leek inderdaad iets dat "snellekes" kon afgewerkt worden, maar toch meer geprul dan voorzien. Uiteindelijk is het wel goedgekomen, maar zoals Eva al zei: geen kat die dat ziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. toch goed gedaan van jouw Iphone hoor ;-). Leuk ensemble!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit zou ik zelf niet kiezen maar ze passen wonderbaarlijk prachtig samen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, mooi in zo'n stoffen!!

    15 pins? Hihi, da's eens iets anders dan de meeste met een massa pins he ;)

    BeantwoordenVerwijderen