woensdag 9 maart 2016

GEWEVEN ARMBANDJES + MINI TUTORIAL

armbanden weven met Miyuki parels (8)

Deze armbandjes stonden al langer op mijn Pinterest bord te blinken en toen ik even geen naai-inspiratie had, besloot ik er mij eens eindelijk aan te wagen. Ze zijn verbazend gemakkelijk te maken, ze vragen alleen een beetje geduld. Ik leg het hieronder even uit in een mini-tutorial.

armbanden weven met Miyuki parels (1)

armbanden weven met Miyuki parels (4)

Om deze armbandjes te maken heb je een mini weefgetouw nodig. Ik kocht het mijne bij Action voor nog geen 5 euro en het doet zijn werk prima. Eerst span je het garen (ik gebruikte dit) op je weefgetouwtje in het aantal rijen dat je zelf wil. Wil je een armbandje van 5 kralen breed, dan span je 6 draden. Duh, logisch! Aan de buitenzijde gebruik ik graag waxcord. Dat is dikker dan het garen en geeft een steviger en egaler resultaat. Er is misschien wel een specifieke manier om het garen vast te zetten, maar ik maakte gewoon wat knopen en lussen tot dat er niets meer los kwam.

armbanden weven met Miyuki parels (5)

Vervolgens neem je een lang stuk garen, een fijne naald & je kralen. Je kan gewone rocaille pareltjes kiezen, maar bij deze armbandjes geven Miyuki parels een mooier effect. Zij zijn allemaal even groot en sluiten perfect op elkaar aan. Voor je begint te weven, kan je het garen eerst vastzetten met een klein knoopje of je kan zoals ik; gewoon beginnen en wanneer je een paar rijen hebt, het garen een paar keer door de gemaakte rijen weven om vast te zetten.
Je rijgt -in dit geval- 5 kraaltjes op je naald en steekt die onder alle rijen onderdoor.

armbanden weven met Miyuki parels (6)

Je duwt met je vinger alle kralen omhoog zodat er tussen elk gespannen draadje een kraal zit. Bij de eerste paar rijen is dit een beetje een gepruts, maar al gauw gaat het erg vlot.

armbanden weven met Miyuki parels (7)

Dan steek je de naald door elk kraaltje terug naar de andere richting, maar let hierbij op dat het garen boven alle gespannen draden zit! Trek stevig aan en ga verder met de volgende rij.

armbanden weven met Miyuki parels (10)

Wanneer je aan het einde bent gekomen, zet je het garen vast door dit door een paar rijen kralen te weven. Knip vervolgens alle draden voorzichtig af en knoop ze vast. Zelf gebruik ik ook graag nog een paar druppels secondelijm om zeker te zijn.
Om er nu een armbandje van te maken heb je verschillende mogelijkheden. Ik koos voor deze sluitingen. Deze schuif je gewoon over het uiteinde van je armband en plooi je aan de zijkant dicht. Je kan er ook voor kiezen om je armbandje op een metalen of leren armband te kleven, zoals hier.

armbanden weven met Miyuki parels (2)

Patronen voor zo'n armbandje zijn er genoeg online te vinden of verzin je gewoon zelf.

weefgetouw: Action
kralen en benodigdheden: Kralenwinkel.net (Ik betaalde al mijn spullen zelf. Dit is -hoewel het misschien zo lijkt- GEEN gesponsorde blogpost.)

20 opmerkingen:

  1. Oeh, die zijn mooi! En het lijkt me een heerlijk werkje! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de link naar de eindkapjes! Ik was al een tijdje op zoek naar een mooie manier om mijn kraalwerk af te werken. En wat een leuk idee op met een dikker touw aan de buitenkant te werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke mooie foto's! Zooooo wauw! En wat een engelengeduld heb je daarvoor nodig, denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is iets wat ik nog nooit gedaan heb,maar na het zien van deze prachtige armbanden, wil ik dat ook eens proberen. Dank u voor de tuto.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat waxcord is slim. Ik deed het lang geleden ook eens en vond dat het wel een beetje teer aan de zijkant was. En wat een prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Impressed, echt. Door die foto's en de schoonheid van die armbandjes. Ik,wil!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooooh, nostalgie! Zo heb ik er jaaaaren geleden ook nog gemaakt, maar dan natuurlijk wel minder mooi dan de jouwe :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. super mooi! ik deed dat als tiener (amaai da's lang geleden) soms ook, ik maakte inkepingen in de randen van een schoendoos en spande daar mijn draden over. Maar niet met zo'n fancy sluitingen hoor!
    SJIEK!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig. Het ziet er uit als iets dat mij ook moet lukken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat mooi!! Ik had het ook al eens vastgehad bij de Action, maar twijfelde en heb het laten liggen (toch iets dat ik heb laten liggen :D) Maar nu moet ik misschien toch eentje gaan halen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb dat vroeger ook nog gemaakt. :D Maar wel niet zo mooi afgewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, wat leuk! Moet leuk zijn om te doen. Heerlijk zen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super mooi....misschien dat ik het zelfs samen met mijn dames kan doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ma zo leuk zeg! Lijkt me zo'n werkje om helemaal zen van te Worden :-). Tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben ook fan! Heb het weefgetouw ook bij Action gekocht, maar mijn kraaltjes zijn alweer op. En hé, wat slim om voor wat extra versteviging secondelijm te gebruiken, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht. Euh ja, duidelijk geen echte DIY-er ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh mooi seg! Gelukkig ben ik geen armbandenmens of ik zou in de auto springen om zo'n weefgetouw te gaan halen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Och, zo mooi! Dit weekend eens proberen binnenspringen in de action om te zien of ze bij ons ook zo'n weefgetouwtjes hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super. Dank je wel voor het delen.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen