maandag 12 september 2016

EEN RUGZAK


Voor mijn trip naar Amsterdam had ik een goede tas nodig. In de eerste plaats handig, niet te groot en als het even kon 'easy on the eyes'. Omdat ik pas in de namiddag kon inchecken en mijn schouders & nek er niet van houden om lange tijd een schoudertas te dragen, maakte ik een rugzak.

rugzak 16-6

Ik koos voor een eenvoudig model zonder rits, maar met een roll top en twee leren, verstelbare riempjes om de tas te sluiten. De buitenkant bestaat uit twee soorten zwarte stof. Eigenlijk had ik heel de tas uit de zwarte stof waar de bodem is uit gemaakt willen maken, maar daar had ik niet genoeg voor. De binnenkant is gemaakt uit jeansstof. De schouderriemen zijn gemaakt uit zwarte tassenband die voor extra comfort -ter hoogte van de schouders en rug- op een hengsel werden gestikt. Binnenin het hengsel zit nog een zacht laagje Vlieseline H630; alles om die schouders te ontzien!

rugzak 16-4

rugzak 16-1

De rugzak is heel eenvoudig zowel van ontwerp als in stofkeuze en om het geheel wat te breken, naaide ik een klein labeltje vooraan op de tas. Dat geeft het net dat ietsje meer.

DSC_0122

Omdat een extra opbergvakje voor geld, mijn identiteitskaart en een bankkaart me wel handig leek (een portefeuille op reis vind ik heel onhandig), maakte ik aan de achterzijde van de rugzak, onder het handvat en de leren verstevigingsboord, een verborgen ritsvakje. De rits zit verstopt onder een flapje stof zodat je ze op het eerste zicht niet ziet en wanneer je de rugzak draagt zit alles veilig tegen je rug verstopt. De rugzak kreeg ook nog tassenvoetjes onderaan en een tassenbodem om doorhangen te voorkomen.

rugzak 16-2

Uiteindelijk heeft de tas heel goed gediend. Hij was handig -vooral het verborgen zakje achteraan- de schouderriemen hebben me geen moment gehinderd en doordat de hengsels aan de zijkant werden bevestigd en niet aan de achterkant bleef de tas heel goed tegen mijn rug hangen.

rugzak 16-3

En dan nog een kleine dienstmededeling: Ik heb beslist om (eindelijk) over te stappen naar Wordpress. Waar ik vorig jaar nog twijfelde, ben ik nu volop bezig om mijn blog naar een nieuw adres te verhuizen. Dus als alles vlot verloopt (met dank aan Kathleens super duper duidelijke handleiding) kan je me binnenkort hier vinden. Ondertussen moet ik achter de schermen nog heel wat aanpassen, berichten importeren, pagina's aanmaken en zorgen dat mijn trouwe volgers hun naam alle eer aandoen en (automatisch) mee volgen. Hope to see you there!


31 opmerkingen:

  1. Oh wauw, mooie rugzak! Ik ben zelf eerder een schoudertasmadam, maar deze mag er wel zijn.
    Jeej ook voor de overstap naar Wordpress. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Zo blij dat de rugzak met een comeback bezig is! Na onze vakantie (waarbij we met zo'n lelijke rugtas van een outdoor merk rondliepen) besloot ik dat ik voor volgend jaar ook zo'n soort rugzak moet/wil/maak(of toch maar koop).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Sorry, ik gebruikte geen patroon. Ik vertrok van een idee in mijn hoofd en maakte daar een schets van.

      Verwijderen
  4. Prachtig! Ik pinde al soortgelijk gerief maar jij maakt dat dan gewoon ook, en doet het uitschijnen of het iets van niets is. Ik zeg: wanneer komt de tas van Annelies, the sequel?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, maar het was toch niet 'iets van niets'. Net zoals een boek schrijven trouwens, dus een vervolg zit er niet in, denk ik!

      Verwijderen
  5. Jij reist in stijl !
    hartje voor de tas, de salopet, en de schoentjes !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou willen dat het mijn schoenen waren! Ik zal de complimenten doorgegeven aan het model van dienst! :-)

      Verwijderen
  6. Een tijdje geleden zag ik een soortgelijke riempjesrugtas op een Amerikaanse blog, en ik maakte een mental note. Die zit er nog steeds, geklasseerd onder "ooit eens maar nu nog te moeilijk". Jij doet het nochtans een allergemakkelijkst werkje lijken... Misschien volg ik volgende zomer je voorbeeld! Of kom ik eens op workshop bij jou ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na jouw boekentas gezien te hebben, weet ik dat jij geen workshop nodig hebt om tassen te maken. Talent genoeg!

      Verwijderen
  7. Toffe tas!! Ziet er niet alleen praktisch maar ook gewoon mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Perfectie zeg! Ik ben er werkelijk dol op! En wat een prachtig labeltje...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat kan ik zeggen. Weer heel knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, en dat zonder patroon? Chapeau, echt.

    PS ook ik ben benieuwd welk merk de schoenen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! :-)
      De schoenen komen van bij Zalando en zijn van het merk Zign.
      https://www.zalando.be/zign-espadrilles-champagne-zi111ca0t-f11.html

      Verwijderen
  11. Oh, de tas van mijn dromen ... maakte jij, alweer! Love him!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, zo mooi! Dat zou mijn puberzoon ook wel zien zitten.
    Mooie foto's ook! En benieuwd naar je wordpress overstap. Ik twijfel ook al een eind. Als ik ooit de knoop doorhak kom ik bij jou luisteren naar je ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een handige rugzak ... wie wil dat nu niet ? Keischoon !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amai die is knap, er is veel dat ik bij jou zou bestellen mocht je een winkel starten, maar deze solliciteert voor de eerste plaats op de lijst, schoon in elk opzicht en heel tijdloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waaw, echt een prachtexemplaar! Echt een kei-knap ding, zo zou ik er ook wel eentje willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb van nature uit iets tegen rugzakken... maar dít exemplaar zie ik helemaal zitten :-)
    Denk alleen niet dat ik er in slaag om hem even professioneel in elkaar te naaien :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van je schoudertassen was ik al geweldige fan, maar die rugzak is ook om bij te watertanden hoor!!! Als je het patroontje ooit deelt, onder welke vorm dan ook, zal hij op veel bijval kunnen rekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Echt heel erg mooi, Annelies! En jouw tassen zitten altijd zo ingenieus in elkaar. Moest ik dat zelf verzinnen, ik besefte waarschijnlijk bij stap 5 dat er ook nog een stap 3 had moeten zijn :-) Perfecte fotolocatie ook ;-) (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat ik hier weer super schoon gerief spot!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. En je schrijf het alsof het niets is. ik zou nogal puffen en zweten bij zo'n tas hoor. Mijn hoedje af...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw, wat een mooie rugzak heb je gemaakt. Daar wil ik me ook nog wel eens aan wagen. Succes met de verhuis naar Worldpress.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  22. prachtige praktische rugzak in een schoon decor..

    BeantwoordenVerwijderen